משחק לוטו הוא משחק חברתי?

משחק לוטו

כשקיימתי את הסדנה הראשונה לגננות "להיות גננת חברתית" למדנו וצפינו במגוון גדול של התנהגויות חברתיות
בין ילדים וביכולת של הגננת ליזום וללוות תהליכים חברתיים אלה.

אחת השאלות שעלתה לעיתים קרובות בסדנה היתה: "באילו כלים יכולה הגננת ליישם את כל הידע הרב הזה בחיי היום יום של הגן?"
וראינו שכדי לעשות זאת יש צורך בשני מרכיבים שלצורך העניין אכנה אותם: "מרכיב גדול" ו-"מרכיב קטן".

המרכיב הגדול הוא בניית חזון, הגדרת מטרות, הגדרת תפיסות הגננת הגדרת ערכי הגננת, בניית מערכת יחסים עם ההורים ועוד

אבל כל הזמן צץ ועלה הצורך במרכיב ה"קטן". כמה קטן? קטן כמו מילה אחת, לפעמים שתיים, ולעיתים ממש משפט שלם….

והנה הדוגמא שעלתה בדעתי. דוגמא פשוטה לגמרי.

כל הילדים בכל הגנים משחקים במשחקי לוטו, חלקם משחקים (תלוי בגיל) בהדרכת הגננת/ הסייעת או כשאחד הילדים, בדרך כלל
יותר מיומן, לוקח על עצמו להיות מנהל המשחק או שהוא ממונה על ידי הגננת.

משחק לוטו מכוון לפתח תפיסה חזותית, שפה, אוצר מילים ומושגים ועוד. הילד צריך לזהות (מרכיב קוגניטיבי) את התמונה בכרטיס אותו
מציג מנהל המשחק (או הגננת)  ולזהות את התמונה התואמת בלוח  שלפניו  ולדעת לשים את הכרטיס (מרכיב מוטורי) כך שיכסה את
התמונה הנכונה וכך עד לכיסוי כל התמונות בלוח. למשחק יש גם מטרות התנהגותיות, כמו שילדים יקשיבו  בתשומת לב למנהל המשחק.
עליו לחכות בעת שילד אחר מצליח במשחק וגם להתמודד עם רגשות התסכול כשהלוח שלו אינו מתמלא במהירות שבה מתמלאים
הלוחות של הילדים האחרים.

כל ילד המסיים את כיסוי הלוח שלו בתמונות קופץ בשמחה ובצהלה, מרגיש שניצח וחש תחושת עליונות מסוימת על אלה שעדיין
לא סיימו. לעיתים יש פרס למסיים הראשון, למשל, שבח מילולי מצד הגננת. כל אלה מקדמים את מוטיב התחרותיות של משחק הלוטו.

עכשיו בואו נהפוך את המשחק למשחק של שיתוף פעולה בלבד. הגישה של הגננת תהיה "המנצח במשחק זה הוא: הקבוצה כולה.
הקבוצה תנצח כשהלוחות של כל הילדים יהיו מלאים".

והנה המשפט הקטן שציינתי בתחילת הפוסט: "ילדים, המטרה של המשחק הזה היא שתלמדו לשתף פעולה אחד עם השני".
הגננת יכולה להוסיף משפט כמו: "חשוב לסייע לאחרים".

ומה על המרכיב הקוגניטיבי והמרכיב המוטורי? שאלה טובה.  גם כאשר הילדים ישתפו פעולה לא ייגרע מקומם של המרכיבים האלה.
אבל בינתיים כל ילד יחווה תחושה של השגיות מתמשכת, תחושה ששאר הילדים נמצאים שם עבורו.

וכשאנו רואות שהילדים משתפים פעולה ב משחק לוטו החיזוק שתתן הגננת הוא לכלל הקבוצה: "נהדר, אתם משתפים פעולה נפלא,
כל הכבוד לקבוצה".

 וכמובן שזו רק דוגמא אחת להרבה מאוד משחקים אחרים בגן.

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

צהרון אוהב חברים

חשיבות התפתחות הכישורים החברתיים בגילאי הגן ותפקיד מובילת הצהרון ביצירת אקלים חברתי מאת: נופר ירושלמי- ספדה, יועצת חינוכית ומנחה חברתית. כישורים חברתיים כוללים מיומנויות המאפשרות

היי, תרצו להעמיק עוד לעולם המיומנויות החברתיות?
לקבל כלים, ידע, הכשרות ומענה מקצועי?
הקליקו למידע נוסף