גיל שנתיים – כשהוא מרגיש מושלם וכל יכול…

 לחיות בעולם לא מושלם 

אחד הדברים המופלאים בגידול ילדים קטנים זו התחושה שלנו שהם מושלמים.
התחושה שכל מה שהם עושים הוא מופלא, מקסים, נהדר, פשוט מושלם.
הילד חש את תחושת המושלמות שאנו משדרים לו ומגיב בהתאם.

התחושה הזו שחש הילד היא חשובה ביותר כי היא מאפשרת לו להתמודד עם
אתגרים לא פשוטים מבלי להתבייש. ללמוד ללכת, לדבר, לאכול ולהתלבש, אלו
משימות שהדרך למימושן היא ארוכה ובעיקר לא פשוטה. למזלנו ילדים לא מתביישים
ולא מתייאשים, הם חדורי כוח רצון ומלאי אמונה בכוח שלהם להצליח ולהתמודד,
ובסופו של דבר הם אכן מצליחים.

בגיל שנתיים בערך הילד נכנס לשלב שבו הוא חש כל יכול, אומניפוטנט. זהו שלב
שבו הילד מרגיש לא רק שהוא יכול אלא שהוא כל יכול. אנחנו כהורים לומדים
להשתתף בתחושה שלו. להתפעל מהציור הראשון שלו כאילו זאת יצירת
אמנות של פיקאסו, להתמוגג מסדרת ההדבקות שהוא מביא מהגן.

אחד הדברים הכי חשובים הוא לשלב התפעלות עם השתתפות. אם אנחנו לא רק
משבחים את הילד בקריאות התפעלות רמות: ‘זה ציור מיוחד, מקסים, אתה נהדר
איזה יופי של מגדל !’, אלא אנחנו מראים גם התעניינות והשתתפות, ממה עשוי
המגדל או איך הדבקת אותו? מה אתה הכי אוהב במגדל שבנית? – אנחנו מלווים
את החוויה של הילד באופן מקדם ומקנים לו כלים להתפתחות.

להיות כל יכול או להרגיש את תחושת המושלמות אינו מאפיין רק של ילדים צעירים.
גם אנשים מבוגרים חשים צורך להיות מושלמים. לא תמיד ברור מה המשמעות
של להיות הורה מושלם, אבל בכל מקרה מצפים לנו קשיים מאתגרים.

תמונת מציאות

אחד הדברים הכי משמעותיים בקשר עם הילד שלנו הוא העמדת תמונת מציאות.
אנחנו מעמידים דרישות, ומגלים לו לאט את חוסר המושלמות של העולם בו אנחנו
חיים. הילד מבין שלא כל מה שהוא עושה הוא מושלם ואם התהליך עובד בצורה
מתאימה הוא גם משלים עם זה בהצלחה. יש ילדים שמצליחים להשלים עם חוסר
המושלמות הזו, ועדיין בוחרים לעשות דברים באופן הטוב ביותר, בעיקר מתוך
ידיעה שמה שחשוב זוהי ההנאה מהדרך והגאווה שבהישג גם אם אינו מושלם.

אך לפעמים יש ילדים שאינם מסוגלים לוותר על הצורך לעשות דברים באופן מושלם.
ילדים כאלו מתייאשים ומפסיקים לנסות ולהתנסות, מוותרים בקלות ומקווים שאנשים
אחרים יעשו עבורם את העבודה.
הצורך לעשות כל דבר באופן מושלם יכול להוביל גם לרצון לשלוט בכל תנאי הסביבה.
יש ילדים שמנסים לשלוט בכל מה שקורה סביבם. מכאן הדרך לתחושות של תסכול
ועצב היא קצרה מאוד. כשמתעקשים לעשות הכל באופן מושלם רוב הסיכויים הם
לפתח תחושה של חוסר ביטחון ופגיעה קשה בדימוי העצמי.

אחד המודלים למושלמות הם ההורים. בשנות הילדות, אנחנו נראים בעיני ילדינו
כמושלמים, הכל מצליח לנו. וזה כמובן איננו פלא, כי אכן לעומת הביצוע שלהם
הביצוע שלנו מושלם. אם אנו רוצים ללמד את ילדינו להתמודד עם הקשיים שהחיים
מעמידים ויעמידו בפניהם, כדאי שנשתף אותם בקשיים שלנו, במינון ובאופן שיעזור
להם להבין כיצד אנחנו התמודדנו עם אותם קשיים. אחד הדברים הכי חשובים הוא
הדגשת האספקט החברתי. מהי העזרה שקיבלנו מאחרים או הגשנו להם, ומהי
המשמעות של עזרה זאת. נוכל ללמד אותם את חשיבות הדרך ואת התחושה
המתוקה של הישג גם בעולם לא מושלם!

שתפו אותנו, האם אתם מצליחים לשתף את ילדכם בקשיים מסויימים שאתם חווים או
שאתם נוטים להציג את העולם כמושלם עבורם?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

דו לשוניות אצל ילדים

ד”ר אניטה רום וורדה קרייזר M.A., קלינאיות תקשורת  ספטמבר 2020   כ-40% מהילדים בישראל גדלים עם חשיפה לשפה אחת או יותר. זהו מצב שקיים במשפחות

ראיון חברתי עם גלי בן סירה

ראיון חברתי עם גלי בן סירה, תל אביב, גננת בגן שורשים הדר יוסף. ראיינה: אוריה לוס מיטלמן.   גלי היא גננת מעל 10 שנים במגזר

אבחון וטיפול בדחיקת לשון 

אריאלה פישרונג-עבודי (M.A.) וד”ר אניטה רום   מהי דחיפת לשון או דחיקת לשון? הפה שלנו הוא איזור בו נמצאים אברים שונים (שיניים, לשון, שפתיים, חיך

וויתור ותיווך לענייני מחלוקות

מאת: משה פולטורק רציתי לדבר איתכם על הנושא של תיווך לילדים במצבי קונפליקט בכלל, וביתר דיוק לגבי הנושא של ויתור לחבר. לאחרונה כשהייתי בפארק השכונתי

להיות חברותי בגיל שלוש

מאת: משה פולטורק בארבעה החודשים האחרונים עברנו תהפוכות בניסיונות לבנות מסגרת עבור ילדינו. בהתחלה בנינו מסגרת באופן מלא, ואחר כך ניסינו לשלב אותה עם הלימודים

קשרים חברתיים בגיל הגן

מאת: משה פולטורק בימים האחרונים אחד מיסודות האני מאמין שלי התחדדו פתאום – כשקלטתי שלא משנה כמה אבא טוב ואיש חינוך מלומד ומנוסה – לעולם