
הגיע הזמן לנפץ מיתוס "קשיי קשב הם לא רק בהיבט הלימודי"!
נכון שבפעמים רבות סימן ההיכר לקשב זה ירידה בלימודים, חוסר ריכוז ותזיזתיות אבל האם חשבתם פעם שלילד אין חברים כי הקשב שלו מגביל את יכולת ההשתלבות החברתית שלו.
ריצ'ארד לאבוי היה בין הראשונים שפירסם על כך ממצאים ובספרו "קשה כל כך להתיידד איתך" העלה למודעות שילדים עם הפרעת קשב וריכוז (וגם עם קשיי למידה) מתמודדים לא רק עם קשיים בקשב ובריכוז, אלא גם עם אתגרים משמעותיים בהשתלבות החברתית.
מחקרים אחרונים מצאו שהקושי מתבטא בין היתר באינטליגנציה החברתית (מושג שכתבתי עליו שבוע שעבר) ילדי הקשב לעיתים מתקשים להבין דינמיקות חברתיות, לזהות רגשות של אחרים, ולנווט במצבים חברתיים מורכבים.
תחומים מרכזיים בהם ייתכן ובואו לידי ביטוי הקשיים הם:
- קוגניציה חברתית: ילדים עם ADHD מתקשים לזהות ולהבין מצבים חברתיים ודינמיקות בין-אישיות.
- חסרים משמעותיים בתאוריית המיינד (Theory of Mind – ToM) מגבילים את יכולתם לקרוא ולהבין מחשבות ורגשות של אחרים, מה שמשפיע על יכולתם לפתח קשרים חברתיים יציבים.
- מודעות רגשית וזיהוי רגשות: ADHD מלווה בקשיים בזיהוי רגשות, בעיקר רגשות שליליים כמו כעס ועצב. ילדים אלו מתמודדים עם תפקוד רגשי לקוי, הקשור לרמות גבוהות של חרדה ולעיתים להתנהגות לא מווסתת.
- אמפתיה והתנהגות פרו-חברתית: ילדים עם ADHD מפגינים רמות נמוכות של אמפתיה בהשוואה לבני גילם.
מחקר שפורסם ב-Journal of Attention Disorders (2022) מצא שילדים עם ADHD חווים דחייה חברתית פי שניים לעומת ילדים ללא ADHD, בעיקר בשל קשיים באמפתיה, זיהוי רגשות, וניהול אינטראקציות חברתיות.
עם זאת, יש מקום לאופטימיות שילוב של הוראה מותאמת למיומנויות חברתיות, פיתוח שליטה עצמית וכלים לוויסות רגשי יכולים לסייע בשיפור תפקודם החברתי.

לומדים!
ילדי קשב כמו ילדי קשב, זקוקים לגישה קצרה, ממוקדת, ומעשית שמבוססת על למידה ולא על טיפול רגשי ממושך.
למידה חברתית היא המפתח – תהליך שמטרתו לזהות "טעויות חברתיות" ולספק כלים מותאמים לתיקונן. המטרה להקנות להם כלים שימושיים שיאפשרו מצד אחד שליטה על התנהלותם ומצד שני ילמדו אותם לראות את האחר ולזהות רגישויות. חשוב שיראו תוצאות במהירות – מה שיחזק את המוטיבציה וישפר את הביצועים החברתיים שלהם ויאפשר להם לחוש הצלחה.
אז תלמדו אותם: ויתור, איפוק, שמירה על תור, הפסד במשחק ועוד. פשוט ללמד. כי מה שלא יודעים נדרש ללמוד (ולא לטפל רגשי).
למידה חברתית אינה רק שיפור כישורים, אלא יצירת שינוי מהותי בחוויית הילד, בדפוסי החשיבה שלו ובהתמודדות עם חייו החברתיים.
רוצים ללמוד ללמד חברתית? צרו קשר. מבטיחה לעזור.

מוזמנים לקרוא את המאמר המצורף
Social Cognition and Prosocial Behavior in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Systematic Review
(2023)
המאמר מנתח את הקשר בין קוגניציה חברתית והתנהגות פרו-חברתית בקרב ילדים ומתבגרים עם ADHD. המחקר מבוסס על סקירה שיטתית של 51 מחקרים אמפיריים שפורסמו בין 2000 ל-2021, תוך התמקדות בממדים כמו תאוריית המיינד (ToM), מודעות רגשית, זיהוי רגשות ואמפתיה.