
מוטיבים של אור וגבורהנמצאים לא מעט בעולם החינוכי והטיפולי. המסר המרכזי הוא מוטיב הגיבור – הדמות שמאמינה בכוחה הפנימי ומשנה את המציאות סביבה.
סיפורי הגבורה של המכבים, גיבורי התנ"ך, או דמויות עכשוויות מעולמות הספורט והחברה, יוצרים אצל ילדים ובני נוער מיתוסים שמעצבים את הדרך שבה הם תופסים את עצמם ואת מקומם בעולם החברתי. "גיבורים" יש לנו בהרבה תחומים אבל ילדים מעולמם, רוצים בעיקר להיות "גיבורים" חברתיים, בעלי עוצמה, כח, מעמד ופופלאריות חברתיות. הם מסתכלים בהערצה על "מלך ומלכת הכיתה" ותוהים כיצד להיות כמוהם.
בחדר הטיפולים הם מביאים את הרצונות והתקווה שלהם בעולם החברתי ואני יחד איתם תוהה מה עושה אותנו "גיבורים חברתיים" והאם יש צורך בכך.
מול כל נועץ החשיבה היא שונה אבל עם מטופלים שעוברים "מסע חברתי ארוך שנים" אני בפעמים רבות משתמשת בחלקים ממודל 'מסע הגיבור' של ג'וזף קמפבל. במודל קמפבל מתואר מסע בן 17 שלבים, מחולקים לשלושה חלקים מרכזיים: יציאה, חניכה וחזרה. בהנחייה אני מתבוננת עם התלמידים על גיבורי הסיפורים, ויחד עימם מגיעה להבנה שגם ילדים המתמודדים עם קשיים חברתיים עוברים מסע משל עצמם – מסע של התמודדות, למידה וצמיחה.
במרחב ההנחיה החברתית, מודל הגיבור מאפשר 1. להתבונן על הדרך 2. למצוא כוחות של גיבור לצד חוסר הצלחה ולמידה מהתנסויות שלא צלחו (המעיטו במושג "כישלון") 3.להנגיש לילדים את הרעיון שהם אינם לבד, לנרמל את הקושי החברתי כתחושה שמאפיינת ילדים רבים.
כל אחד יכול להיות גיבור בדרכו, גם אם המסע החברתי שלהם כרוך בקשיים, דחייה או חוסר ביטחון. התלמידים לומדים לראות את עצמם כמי שמסוגלים לצאת לדרך, להתמודד עם מכשולים ולחזור מחוזקים.
*השימוש בלשון זכר רק מרצון לשמור על אותנטיות המודל. כמובן שההתייחסות היא לשני המינים

במסע הגיבור החברתי לפי קמפבל, הקושי החברתי מאורגן כך:
היציאה: הילד חווה קושי חברתי – דחייה, בדידות או אתגר במציאת חברים.
החניכה: הילד לומד לזהות את האתגרים החברתיים שלו (כמו קשיים בתקשורת או פחד מדחייה), ומתחיל להתמודד איתם. הוא מגלה כלים, כמו יוזמה חברתית או זיהוי הזדמנויות לקשרים.
החזרה: הילד רואה את ההתקדמות שלו, יוצר חברויות חדשות, ומגבש ביטחון ביכולתו החברתית.
בתהליך ההנחייה אנו נרצה:
- לזהות את האתגר: מהו הקושי החברתי שהם חווים?
להגדיר את המטרה: איזו תכונה או מיומנות ירצו לפתח?
לציין את התקדמותם: מה הצעד הראשון שעשו? מי עזר להם בדרך?
כמובן שהעומק והירידה לפרטים תלוי נועץ, סיטואצייה ומטפל אך הסתכלות על דרך חברתית כמסע לרוב מעודדת את התלמידים ומפיחה בהם תקווה.

השימוש במודל "מסע הגיבור" מאפשר לנו, כאנשי חינוך וטיפול, להעניק לילדים כלים להתמודדות עם קשיים חברתיים. המסע המטפורי הזה מחזק את הביטחון העצמי שלהם, מעודד צמיחה והתפתחות, ומסייע להם להבין שהם אינם לבד במסע החברתי שלהם. בחנוכה, חג של אור וגבורה, יש לנו הזדמנות מיוחדת להזכיר לילדים את הגיבור הפנימי שבהם ולעזור להם להאיר את הדרך שלהם בעולם החברתי.
כאן מצורפת סקירה ספרותית בנושא.
*הרחבה בנושא ישנה בקורסים המיועדים להנחייה חברתית.