הוראת השואה בגני ילדים: נושא השנוי במחלוקת בקרב גננות

השואה

מאת: קלודי טל

ההתעניינות בעמדות הגננות כלפי הוראת השואה בגני הילדים נבעה משני מקורות עיקריים:
התרשמות מהנעשה בשדה החינוך בגיל הרך סביב ציון יום השואה; יוזמת משרד החינוך ליישם
את התכנית "בשבילי הזיכרון" החל משנת הלימודים תשע"ה; והחלטתו לחייב גם את הגננות
ללמד את הנושא. שלא כמו בבתי הספר, שבהם צוות הוראה מגוון ומורים להיסטוריה אמונים על
הוראת נושא השואה, בגני הילדים מוטלים הטיפול בילדים, החינוך והאחריות על לימוד הנושאים
השונים על כתפיהן של הגננות. לחשיפת עמדות הגננות בנושא זה נודעת חשיבות רבה לנוכח
המחלוקת סביב הוראת נושא השואה, שבאה לידי ביטוי בשיח הציבורי.

ההחלטה אם וכיצד יש לגשת לנושא רגיש וטעון זה עלתה על רקע הניסיון להבין את
השואה, את משמעותה ואת הניסיונות לגבש אותה בתודעת הישראלים כאירוע מכונן במדינת
ישראל בכלל ובמערכת החינוך שלה בפרט. זאת משום שגננות וחוקרים אינם פועלים בתוך חלל
ריק שבו קבלת ההחלטות אם ללמד נושא זה וכיצד יש לעשות זאת, מצטמצמת לשאלת ההתאמה
לנורמות התפתחותיות. התפיסה המנחה את המחקר הנוכחי הייתה שאין לראות בשואה תהליך
אוניברסלי נטול הקשר תרבותי וגיאו-פוליטי, למרות השונות המהותית מבחינות רבות בין ילדים
בגיל הגן לבין ילדים בגיל בית הספר היסודי ובין ילדים בגיל התיכון.

 

להמשך הקריאה לחצו כאן

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

כוחם של הילדים המופנמים וה"לא חברותיים"

מיכל וימר, מומחית לפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים, כותבת לנו כאן בהתבוננות מושכלת על כוחם של הילדים המופנמים ובקושי שלהם להשתלב בחברה מוחצנת, סובבת מדיה וריאלטי והדבר

נתינה

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. נתינה היא אחת המיומנויות החברתיות החשובות ביותר, והיא הרבה מעבר למעשה של נדיבות. למעשה, מחקרים

האומץ להתחבר

נכתב ע"י: ד"ר אנאבלה שקד אומץ הוא לא רק היכולת להתמודד עם אתגרים גדולים ומצבים דרמטיים.   הוא מתבטא גם ברגעים הקטנים והיומיומיים, שבהם אנחנו נדרשים

הצלחה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. איך נוביל את ילדינו להצלחה חברתית? ומה תפקידנו ההורים והמורים בפיתוח היכולות החברתיות? מחקרים עדכניים

גיבור במסע חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מוטיבים של אור וגבורהנמצאים לא מעט בעולם החינוכי והטיפולי.  המסר המרכזי הוא מוטיב הגיבור –

חברות צומחת "על העצים"

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. האם אי פעם עצרתם לחשוב איפה כל החברים מהעבר שלכם – מהצבא, מהלימודים, מהילדות? רבים

תפריט נגישות