התפתחות הדיבור בגיל 3-6

מה כדאי לעשות כדי שהדיבור והשפה של הילדים שלכם
יתפתחו בצורה טובה בגיל שלוש עד שש? 

מאת ד"ר אניטה רום 

  1. שוחחו עם הילדים שלכם בגובה העיניים. השתדלו לא לשאול הרבה שאלות ולא לבחון אותם אם הם
    מכירים מילה או מושג. שוחחו איתם על מה שמעניין אותם. ילדים מתעניינים במיוחד באירועים
    המתרחשים פה ועכשיו. למשל: טרקטור שעובד בבניית בניין חדש, צמח הצומח בגינה.
  2. הרחיבו את הידע של הילדים אך לא במידה מוגזמת.
  3. חיזרו על הדברים שהילדים אומרים והרחיבו מעט את הנאמר. גם כדי לודא שהבנתם אותם כהלכה
    וגם כדי להעשיר את עולמם.
  4. אין צורך ללמד צבעים, וצורות במידה רבה. אלה דברים שעוסקים בהם יותר מדי גם במסגרת המשפחתית
    וגם בגן. עדיף להעשיר את הילדים בשמות של פעלים ספציפיים- למשל. מסתבר כי מבחינה לשונית פעלים
    הם כמו הקטר לקרונות. הם המנוע ליצירת משפטים ארוכים ומעניינים. לדוגמא, לחשוף את הילדים לפעלים
    שונים בנושא בגדים: לנעול, לחבוש, לענוד. בנושא תחבורה: לנסוע, לטוס, לשוט.
  5. אל תחזרו על שיבושי היגוי של הילדים. אולי בגיל צעיר השיבושים אינם בעיתיים ונשמעים 'חמודים' אך כשהם
    יגדלו בוודאי הם ירצו לשפר את ההיגוי ולכן אין מקום להלל ולחזור על שיבושים.
  6. קיראו לילדים ספרים מעניינים המתאימים לגילם. ספרים הם מקור נפלא להעשרת השפה וידע העולם.
  7. אל תכריחו את הילדים להקשיב לספרים. תזרמו איתם בתקופות שהם מתעניינים בהקשבה לספרים, ועשו הפסקה
    אם הם משדרים שאינם מעוניינים בכך.
  8. אם הילד אומר שגיאה לשונית כמו 'ביצים קשים' מומלץ לחזור על הצורה הנכונה בעדינות. למשל אומרים לילד,
    'כן הבנתי אתה רוצה ביצים קשות'.
  9. אפשר לשוחח עם ילדים על המון נושאים. איך הילד בילה בגן? מה חדש שהתרחש בעבודה שלכם?
    עם איזה ילד היה לו נעים לשחק בגן ובמה? מה מעסיק אתכם? חשוב שהשיחות לא יהיו רק חד כיווניות אלא הדדיות.
  10. בלו עם הילדים בחוויות שונות כגון טיולים, ביקורים במקומות מעניינים, ומגוון של פעולות יום יומיות, כגון:
    בישול, ניקוי המכונית, קיפול כביסה, איסוף עלים בסתיו, הכנת ברכה ליום הולדת למשהו מבני המשפחה.
    כל הפעולות הללו יהיו מלוות בשיחות ויעשירו את ידע העולם וידע השפה של הילד.

 

 

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

נובמבר 24- 3

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. אינטליגנציה חברתית, המושג הפחות מוכר ביחס לאינטליגנציה רגשית, עוסקת ביכולת להבין סיטואציות חברתיות, לזהות דינמיקות

נובמבר 24- 2

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הכירו את המושג- בריונות רגשית. מהי בריונות רגשית?בריונות רגשית מתייחסת לפגיעה מכוונת ומתמשכת של ילד

נובמבר 24- 1

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מה תעדפו ילדה אהוב או מקובל? הידעתם שילדים ומתבגרים נוטים לבנות את הזהות החברתית שלהם

אוקטובר 24- 4

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הבטחות של "אחרי החגים": "אחרי החגים אתחיל דיאטה", "אחרי החגים אקדם את הפרויקטים", "אחרי החגים

אוקטובר 24- 3

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. בימים אלו, אין דוגמה טובה יותר לתפקוד מוצלח של לכידות קבוצתית מאשר צה"ל. מה לדעתכם

אוקטובר 24- 2

במיוחד בתקופות קשות כמו המצב הנוכחי בישראל, תחושות של כאב ואובדן מלוות אותנו ואת ילדינו. אנו נוטים כהורים ואנשי חינוך להגן על הילדים מפני רגשות

אוקטובר 24- 1

כמו בכל תחום בחיים, גם בהצטרפות לקבוצה יש דפוסים חברתיים ברורים, ואחת המיומנויות החברתיות החשובות ביותר היא, כיצד להצטרף לקבוצה קיימת. מחקרי Wilson בחנו אסטרטגיות הצטרפות

תפריט נגישות