התפתחות הדיבור בגיל 3-6

מה כדאי לעשות כדי שהדיבור והשפה של הילדים שלכם
יתפתחו בצורה טובה בגיל שלוש עד שש? 

מאת ד"ר אניטה רום 

  1. שוחחו עם הילדים שלכם בגובה העיניים. השתדלו לא לשאול הרבה שאלות ולא לבחון אותם אם הם
    מכירים מילה או מושג. שוחחו איתם על מה שמעניין אותם. ילדים מתעניינים במיוחד באירועים
    המתרחשים פה ועכשיו. למשל: טרקטור שעובד בבניית בניין חדש, צמח הצומח בגינה.
  2. הרחיבו את הידע של הילדים אך לא במידה מוגזמת.
  3. חיזרו על הדברים שהילדים אומרים והרחיבו מעט את הנאמר. גם כדי לודא שהבנתם אותם כהלכה
    וגם כדי להעשיר את עולמם.
  4. אין צורך ללמד צבעים, וצורות במידה רבה. אלה דברים שעוסקים בהם יותר מדי גם במסגרת המשפחתית
    וגם בגן. עדיף להעשיר את הילדים בשמות של פעלים ספציפיים- למשל. מסתבר כי מבחינה לשונית פעלים
    הם כמו הקטר לקרונות. הם המנוע ליצירת משפטים ארוכים ומעניינים. לדוגמא, לחשוף את הילדים לפעלים
    שונים בנושא בגדים: לנעול, לחבוש, לענוד. בנושא תחבורה: לנסוע, לטוס, לשוט.
  5. אל תחזרו על שיבושי היגוי של הילדים. אולי בגיל צעיר השיבושים אינם בעיתיים ונשמעים 'חמודים' אך כשהם
    יגדלו בוודאי הם ירצו לשפר את ההיגוי ולכן אין מקום להלל ולחזור על שיבושים.
  6. קיראו לילדים ספרים מעניינים המתאימים לגילם. ספרים הם מקור נפלא להעשרת השפה וידע העולם.
  7. אל תכריחו את הילדים להקשיב לספרים. תזרמו איתם בתקופות שהם מתעניינים בהקשבה לספרים, ועשו הפסקה
    אם הם משדרים שאינם מעוניינים בכך.
  8. אם הילד אומר שגיאה לשונית כמו 'ביצים קשים' מומלץ לחזור על הצורה הנכונה בעדינות. למשל אומרים לילד,
    'כן הבנתי אתה רוצה ביצים קשות'.
  9. אפשר לשוחח עם ילדים על המון נושאים. איך הילד בילה בגן? מה חדש שהתרחש בעבודה שלכם?
    עם איזה ילד היה לו נעים לשחק בגן ובמה? מה מעסיק אתכם? חשוב שהשיחות לא יהיו רק חד כיווניות אלא הדדיות.
  10. בלו עם הילדים בחוויות שונות כגון טיולים, ביקורים במקומות מעניינים, ומגוון של פעולות יום יומיות, כגון:
    בישול, ניקוי המכונית, קיפול כביסה, איסוף עלים בסתיו, הכנת ברכה ליום הולדת למשהו מבני המשפחה.
    כל הפעולות הללו יהיו מלוות בשיחות ויעשירו את ידע העולם וידע השפה של הילד.

 

 

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

כוחם של הילדים המופנמים וה"לא חברותיים"

מיכל וימר, מומחית לפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים, כותבת לנו כאן בהתבוננות מושכלת על כוחם של הילדים המופנמים ובקושי שלהם להשתלב בחברה מוחצנת, סובבת מדיה וריאלטי והדבר

נתינה

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. נתינה היא אחת המיומנויות החברתיות החשובות ביותר, והיא הרבה מעבר למעשה של נדיבות. למעשה, מחקרים

האומץ להתחבר

נכתב ע"י: ד"ר אנאבלה שקד אומץ הוא לא רק היכולת להתמודד עם אתגרים גדולים ומצבים דרמטיים.   הוא מתבטא גם ברגעים הקטנים והיומיומיים, שבהם אנחנו נדרשים

הצלחה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. איך נוביל את ילדינו להצלחה חברתית? ומה תפקידנו ההורים והמורים בפיתוח היכולות החברתיות? מחקרים עדכניים

גיבור במסע חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מוטיבים של אור וגבורהנמצאים לא מעט בעולם החינוכי והטיפולי.  המסר המרכזי הוא מוטיב הגיבור –

חברות צומחת "על העצים"

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. האם אי פעם עצרתם לחשוב איפה כל החברים מהעבר שלכם – מהצבא, מהלימודים, מהילדות? רבים

תפריט נגישות