התפתחות שפתית – איך לתמוך בדיבור ובשפה של ילדכם?


מה כדאי לעשות כדי שהדיבור והשפה של הילדים שלכם יתפתחו בצורה טובה בגיל שלוש עד שש?
על התפתחות שפתית

מאת: ד”ר אניטה רום

1.  שוחחו עם הילדים שלכם בגובה העיניים. השתדלו לא לשאול הרבה שאלות ולא לבחון אותם אם הם
מכירים מילה או מושג. שוחחו איתם על מה שמעניין אותם. ילדים מתעניינים במיוחד בארועים המתרחשים
פה ועכשיו. למשל: טרקטור שעובד בבניית בניין חדש, צמח הצומח בגינה.

2. הרחיבו את הידע של הילדים אך לא במידה מוגזמת.

3. חיזרו על הדברים שהילדים אומרים והרחיבו מעט את הנאמר. גם כדי לוודא שהבנתם אותם כהלכה וגם כדי
להעשיר את עולמם.

4. אין צורך ללמד צבעים וצורות במידה רבה. אלה דברים שעוסקים בהם יותר מדי גם במסגרת המשפחתית וגם
בגן. עדיף להעשיר את הילדים בשמות של פעלים ספציפיים. מסתבר כי מבחינה לשונית פעלים הם כמו הקטר
לקרונות. הם המנוע ליצירת משפטים ארוכים ומעניינים. לדוגמא, לחשוף את הילדים לפעלים שונים בנושא בגדים:
לנעול, לחבוש, לענוד. בנושא תחבורה: לנסוע, לטוס, לשוט.

5.  אל תחזרו על שיבושי היגוי של הילדים. אולי בגיל צעיר השיבושים אינם בעייתיים ונשמעים ‘חמודים’ אך כשהם
יגדלו בוודאי הם ירצו לשפר את ההיגוי ולכן אין מקום להלל ולחזור על שיבושים.

6. קראו לילדים ספרים מעניינים המתאימים לגילם. ספרים הם מקור נפלא להעשרת השפה וידע העולם.

7. אל תכריחו את הילדים להקשיב לספרים. תזרמו איתם בתקופות שהם מתעניינים בהקשבה לספרים, ועשו
הפסקה אם הם משדרים שאינם מעוניינים בכך .

8. אם הילד אומר שגיאה לשונית כמו ‘ביצים קשים’ מומלץ לחזור על הצורה הנכונה בעדינות. למשל אומרים לילד,
‘כן הבנתי, אתה רוצה ביצים קשות’.

9. אפשר לשוחח עם ילדים על המון נושאים. איך הילד בילה בגן? מה חדש שהתרחש בעבודה שלכם? עם איזה
ילד היה לו נעים לשחק בגן ובמה? מה מעסיק אתכם? חשוב שהשיחות לא יהיו רק חד כיווניות אלא הדדיות.

10. בלו עם הילדים בחוויות שונות כגון טיולים, ביקורים במקומות מעניינים, ומגוון של פעולות יום יומיות, כגון: בישול,
ניקוי המכונית, קיפול כביסה, איסוף עלים בסתיו, הכנת ברכה ליום הולדת למשהו מבני המשפחה. כל הפעולות
הללו יהיו מלוות בשיחות ויעשירו את ידע העולם וידע השפה של הילד.

ד”ר אניטה רום היא קלינאית תקשורת מומחית לקשיי שפה ודיבור.

טלפון- 0546620720
מייל- anitarom@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

דו לשוניות אצל ילדים

ד”ר אניטה רום וורדה קרייזר M.A., קלינאיות תקשורת  ספטמבר 2020   כ-40% מהילדים בישראל גדלים עם חשיפה לשפה אחת או יותר. זהו מצב שקיים במשפחות

ראיון חברתי עם גלי בן סירה

ראיון חברתי עם גלי בן סירה, תל אביב, גננת בגן שורשים הדר יוסף. ראיינה: אוריה לוס מיטלמן.   גלי היא גננת מעל 10 שנים במגזר

אבחון וטיפול בדחיקת לשון 

אריאלה פישרונג-עבודי (M.A.) וד”ר אניטה רום   מהי דחיפת לשון או דחיקת לשון? הפה שלנו הוא איזור בו נמצאים אברים שונים (שיניים, לשון, שפתיים, חיך

וויתור ותיווך לענייני מחלוקות

מאת: משה פולטורק רציתי לדבר איתכם על הנושא של תיווך לילדים במצבי קונפליקט בכלל, וביתר דיוק לגבי הנושא של ויתור לחבר. לאחרונה כשהייתי בפארק השכונתי

להיות חברותי בגיל שלוש

מאת: משה פולטורק בארבעה החודשים האחרונים עברנו תהפוכות בניסיונות לבנות מסגרת עבור ילדינו. בהתחלה בנינו מסגרת באופן מלא, ואחר כך ניסינו לשלב אותה עם הלימודים

קשרים חברתיים בגיל הגן

מאת: משה פולטורק בימים האחרונים אחד מיסודות האני מאמין שלי התחדדו פתאום – כשקלטתי שלא משנה כמה אבא טוב ואיש חינוך מלומד ומנוסה – לעולם