חבר דמיוני זה טוב או רע?

שאלות ותשובות הלקוחות מתוך הפורום הישן של אתר “הגיל הרך”.

שאלה – עדי:

שלום טליה,
בני (היחיד) בן 4 לאחרונה החל להמציא לעצמו חבר דימיוני. הוא מכנה אותו בשם קבוע, הוא אומר שהוא האח הגדול שלו ושהוא בכיתה ה'.
הוא מספר עליו מידי יום (לא באינטנסיביות). יש לציין שבני "מעריץ" לאחרונה ילדים גדולים בגילאי בית ספר (כחלק מהרצון להיות בוגר)
ויתכן שיש קשר לכך. יש לציין כי הילד מתפקד היטב בגן, משחק במשחקים מגוונים, שומע סיפורים, יש לו חברים, הוא ילד וורבלי, מפותח מאוד,
חברותי וחייכן.

אני לא יודעת כיצד לנהוג כשהוא מספר לי על החבר/אח הזה. לרוב אני מקשיבה בעניין, אולם אתמול לדוגמא הוא שאל אותי:
"נכון ש-(נקב בשמו, שם שמעולם לא שמעתי) הוא האח הגדול שלי?" והאמת? לא ידעתי מה לענות לו. מצד אחד, אני לא רוצה "לדכא" אותו
בהנחה שמדובר באיזה שלב התפתחותי או צורך כלשהו שלו אולם מצד שני אני לא מעוניינת שהילד יחיה ב"הזיות".
כיצד לנהוג? האם הנושא מחייב בדיקה כלשהי?
תודה.

תשובה – טליה:

שלום עדי, האם חל שינוי כלשהו בחייו לאחרונה או בחיי דמויות משמעותיות בחייו? האם הילד מתנהג בצורה רגילה בסך הכל בחיי היום יום?
האם יש לו חברים?

עדי:

שלום טליה,
הילד נכנס לגן חדש, אולם עניין החבר הדימיוני התחיל מעט קודם.
יש לציין שאני לא שומעת אותו מדבר איתו. "קיומו" בבית בא לידי ביטוי בכך שהוא מספר לי מידי פעם עליו.
אני יודעת שבני אוהב חברת ילדים מעט בוגרים יותר, ואני רואה זאת מעצם ה"הערצה" שהוא מפגין כלפי אחייניו הגדולים. דוגמא נוספת –
לאחרונה כשהוא רואה ילד בוגר ממנו ברחוב, הוא שואל אותי בהתלהבות "אימא, נכון שהילד הזה גדול והולך לבי"ס? גם אני רוצה!".

בני ילד חברותי וחייכן, יש לו חברים, הוא מתפקד היטב בבית ובגן החדש.
התפתחות נוספת שהיתה אתמול – הוא אמר לי שלא רואים את החבר. כששאלתי אותו למה ענה שהוא "גר רחוק, הוא מחיפה".
דעתך…?

טליה:

שלום עדי, אין כל רע בחבר דמיוני כל עוד אותו "חבר" לא משתלט על חיי הילד, כל עוד הילד לא משנה את התנהגותו. כשילדך מבקש אישור
על כך שהחבר הדמיוני הוא האח הגדול שלו, עליך לומר לו תמיד את האמת: "רמי או החבר הדמיוני שלך. הוא נמצא בדמיון שלך.
לפעמים אתה מדמיין כאילו הוא האח הגדול שלך. זה רק בכאילו". אם בנך משוחח איתך על החבר הדמיוני, את יכולה לשאול שאלות ולפתח
שיחה על אותו חבר, אך עליך להדגיש בסיום השיחה שמדובר בחבר דמיוני- בכאילו. ואת יכולה להדגיש שיש גם חברים אמיתיים ולשאול
אותו מי החברים האמיתיים שלו?

בפעם אחרת תוכלי לנסות לשוחח איתו על הכמיהה שלו לאח גדול. למה הוא רוצה באח גדול? למה זה כל כך חשוב לו?
כשהמטרה היא לראות שניתן להשיג את מאוויו גם בדרך אחרת ולא רק באמצעות אח גדול.

טליה פסטרנק-נוימן, יועצת הורים.

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

תגובה אחת

  1. לפעמים צריך גם לבדוק האם באמת מדובר בילד דמיוני ולא חלילה באדם מבוגר . כדאי לשאול אותו מהם עושים יחד, איך הם משחקים, איפה הם נפגשים . לצערנו היו מקרים שההורים חשבו שזאת דמות דמיונית והיתברר אחרת. אהבתי מאוד את הדרך שלך להסביר לו את ההבדל בין חבר דמיוני לחבר אמיתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

האומץ להתחבר

נכתב ע"י: ד"ר אנאבלה שקד אומץ הוא לא רק היכולת להתמודד עם אתגרים גדולים ומצבים דרמטיים.   הוא מתבטא גם ברגעים הקטנים והיומיומיים, שבהם אנחנו נדרשים

הצלחה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. איך נוביל את ילדינו להצלחה חברתית? ומה תפקידנו ההורים והמורים בפיתוח היכולות החברתיות? מחקרים עדכניים

גיבור במסע חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מוטיבים של אור וגבורהנמצאים לא מעט בעולם החינוכי והטיפולי.  המסר המרכזי הוא מוטיב הגיבור –

חברות צומחת "על העצים"

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. האם אי פעם עצרתם לחשוב איפה כל החברים מהעבר שלכם – מהצבא, מהלימודים, מהילדות? רבים

ADHD חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הגיע הזמן לנפץ מיתוס "קשיי קשב הם לא רק בהיבט הלימודי"! נכון שבפעמים רבות סימן

אינטלגנציה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. אינטליגנציה חברתית, המושג הפחות מוכר ביחס לאינטליגנציה רגשית, עוסקת ביכולת להבין סיטואציות חברתיות, לזהות דינמיקות

בריונות רגשית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הכירו את המושג- בריונות רגשית. מהי בריונות רגשית? בריונות רגשית מתייחסת לפגיעה מכוונת ומתמשכת של

תפריט נגישות