למה כדאי שלילד יהיה לפחות חבר טוב אחד בגן?


משיחות עם ילדים, ממחקרים, מסקרים ומשאלונים ששלחתי למנויי האתר שלי קיבצתי את היתרונות הרבים
שיש לחברות. למה כדאי שלילד יהיה לפחות חבר טוב אחד בגן?

  • פשוט כיף – חברים מבלים ונהנים יחד גם ללא מטרה מוגדרת. 
  • מעמד חברתי – ילד שיש לו חברים מקובל יותר גם על ידי ילדים שאינם חבריו. 
  • חיזוק חיובי – חברים מעניקים זה לזה חיזוקים חיוביים ומשפיעים על ההתנהגות ועל ההתפתחות
    החברתית אחד של האחר.
     
  • הקשבה ואמפתיה– חברים מקשיבים זה לזה, מביטים ומחייכים זה אל זה. 
  • אינטימיות– חברים נוגעים זה בזה, מחזיקים ידיים, מחבקים ומלטפים. 
  • עזרה הדדית – חברים עוזרים זה לזה בביצוע משימות ("הוא עוזר לי להעתיק צורות בחוברת…"). 
  • תרגול של חברות – בתוך החברות הילדים רוכשים מיומנויות חברתיות – מתקשרים זה לזה, קובעים
    להיפגש, מביאים מתנות ומתחלקים בממתקים.
     
  • ריב והתפייסות – חברים יכולים לריב ואחר כך להתפייס. תוך כדי כך הם לומדים להתמודד עם קונפליקטים
    ומריבות ולומדים לוותר זה לזה ("אנחנו אוהבים לשחק ביחד ולפעמים גם ללכת מכות").
     
  • ביטחון – חברים שומרים זה על זה ("אם ילדים אחרים נטפלים אליי, הוא אומר להם להפסיק"). 
  • לימוד אחד מהאחר – בעזרת המפגש הקרוב עם ילד אחר, ילדים מטמיעים התנהגויות, לומדים לפתור
    בעיות וגם עומדים על השוני ביניהם.
     
  • ערך עצמי – חברות מחזקת אצל הילד את תחושת הערך העצמי ויוצרת דימוי חיובי ("הוא אומר שאני
    החבר הכי טוב שלו"; "אנחנו אוהבים הכי זה את זה"; "הכי אני אוהבת לשחק עם שיר כי היא אוהבת אותי,
    קוראת לי בשמות חיבה)".
     
  • שותפות – בחברות יש למי לגלות סודות אישיים, ויש מישהו שסומך עליך ("כי אני יכול לספר לו הכול";
    "היא מרשה לי להשתמש בדברים שלה").
     
  • תמיכה רגשית – חברות מספקת לילד ביטחון כשהוא במצב של חרדה וחוסר ביטחון ובמצבים לא מוכרים
    ומאיימים, הוא לא לבדו; יש חבר לידו.
     
  • וכמובן, חברות בילדות יכולה להיות מודל ליחסים בעתיד (רומנטיים, זוגיים, הוריים).לרוב, מי שיש לו
    חברים בגיל צעיר, יהיו לו חברים גם לכשיתבגר.

 חבר טוב

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

האומץ להתחבר

נכתב ע"י: ד"ר אנאבלה שקד אומץ הוא לא רק היכולת להתמודד עם אתגרים גדולים ומצבים דרמטיים.   הוא מתבטא גם ברגעים הקטנים והיומיומיים, שבהם אנחנו נדרשים

הצלחה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. איך נוביל את ילדינו להצלחה חברתית? ומה תפקידנו ההורים והמורים בפיתוח היכולות החברתיות? מחקרים עדכניים

גיבור במסע חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מוטיבים של אור וגבורהנמצאים לא מעט בעולם החינוכי והטיפולי.  המסר המרכזי הוא מוטיב הגיבור –

חברות צומחת "על העצים"

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. האם אי פעם עצרתם לחשוב איפה כל החברים מהעבר שלכם – מהצבא, מהלימודים, מהילדות? רבים

ADHD חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הגיע הזמן לנפץ מיתוס "קשיי קשב הם לא רק בהיבט הלימודי"! נכון שבפעמים רבות סימן

אינטלגנציה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. אינטליגנציה חברתית, המושג הפחות מוכר ביחס לאינטליגנציה רגשית, עוסקת ביכולת להבין סיטואציות חברתיות, לזהות דינמיקות

בריונות רגשית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הכירו את המושג- בריונות רגשית. מהי בריונות רגשית? בריונות רגשית מתייחסת לפגיעה מכוונת ומתמשכת של

תפריט נגישות