חמש שפות האהבה או איך לדבר את שפת האהבה של ילדך ושלך

שפות האהבה – מהן? חשבנו שאנחנו יודעים. האם זה הרגש שאנחנו חשים כשאנחנו חושבים, חולמים, מתחבקים,
פוגשים, נוגעים, משחקים, כועסים  – על מישהו אחר? מבוגר? ילד? חבר/ה? הורה?

שאלה מצוינת. הנה התשובה של ד"ר גארי צ'פמן, פסיכולוג אמריקאי. המדבר על חמש שפות האהבה שלנו.
קישור בסוף.

כשהורים וילדים חולקים שפת אהבה זה קל לבטא ולקבל אהבה אחד מהשני כיון ששני הצדדים מבטאים ומקבלים
את האהבה באותו אופן. אולם כשלהורה ולילד יש שפות שונות של אהבה, והם ואינם ערים לכך, זה כמו לנסות
לבנות בית עם מישהו שמדבר שפה זרה.

שני הצדדים יבינו למה הם עצמם מתכוונים, אך לא יבינו את מה שמנסה להגיד האדם האחר.

כהורים, זהו תפקידנו ללמוד את שפת האהבה של הילד שלנו ולבטא אותה לעיתים תכופות.

בספרו צ'פמן מסביר שלכל ילד יש שפת אהבה ראשונית, דרך שבה הוא מבין הכי טוב את שפת האהבה של ההורה.

יש חמש שפות בסיסיות של אהבה: מגע פיזי, מילות אישור חיוביות, פעולות שירות, מתנות וזמן איכות.

1. מגע פיזי

זוהי השפה הראשונית. קל להראות כך אהבה כי זהו כלי בסיסי. פעוטות אוהבים לשבת בחיקנו כדי לקרוא ולצפות
בטלויזיה. חיבוקים ונשיקות הם הדרך הפשוטה המקובלת ביותר של דיבור באהבה. לסובב את הילד, להקפיץ אותו וכו'.
אם זו השפה העיקרית של הילד והיא מתמלאת – זה נפלא. לילד כזה מגע לא נעים גורם לו נזק רב.  ולא פחות חשוב,
אף פעם אל תדרשו מהילד להביע חיבה פיזית, למשל, לחבק סבא או דוד ואל תכעסו עליו אם הוא מסרב.

גם משחקי ספורט שיש בהם מגע חשובים לילד כזה. אם זה מגע שהילד/ה לא אוהבים,
אתם יכולים לעשות לעצמם ואח"כ אחד לשני עיסוי קטן בשיער, בזרוע, ברגל, בגב וכו',
כדי לחוות יחד את התחושה של מגע עדין.

2. מילות אישור חיוביות

למילים חיוביות אין תחליף. הן ממלאות את המיכל של הילד לשנים רבות. חשוב להימנע ממילים קשות שעשויות
לפגוע ולהשתמר לאורך שנים, ולעורר בילד חששות לגבי יכולותיו. שלחו לו/לה מסרים חיוביים; שימו פתק חיובי
בקופסת האוכל שלו. שימו צלצול תזכורת בנייד לאמירה חיובית. שהילד ישמע אתכם אומרים עליו דברים חיוביים
לאדם אחר. כדאי להדגיש מרכיבים שונים חיוביים של אישיותו/ה. לא רק "כמה את יפה", אלא גם: כמה אתה עוזר,
כמה את אינטליגנטית ועוד.

3. פעולות עזרה

פעולות העזרה והשירות שאנחנו עושים עבור ילדינו הן ביטויים של אהבה, והדוגמא האישית שלנו אמורה לגרום
גם להם (ע"י חיקוי) לעזור לנו או לעזור לאנשים אחרים בסביבתם. והכי חשוב הדגישו והעריכו פעולות אלה.

4. מתנות

זו שפה נהדרת ומורכבת כאחת. לתת לילדים כל דבר שהם רוצים בכל עת איננו ביטוי אמיתי של שפת אהבה.
לתת מתנות זו פעולה שאינה מחליפה את השותפות הפעילה בחייו של הילד. לא חובה לקנות לו מתנות יקרות.
כשהילד הוא נותן המתנה, לדוגמא: חפץ שמצא, פרח,  אבן – שמרו והציגו אותם במקום בולט בבית. הילד יראה
זאת לחבריו באושר רב.

5. זמן איכות

קחו את הילד/ה לימים מיוחדים רק שלכם שבהם תעברו חוויה משותפת. זה יכול להיות טיול בפארק, בים,
משחק משותף. החוויות הללו יוצרות קשר וחיבור רגשי ונחקקות בזכרונם של הילדים וגם בזכרונכם.

~~~~

אם אנחנו לא מודעים לשפות האהבה שילדינו מעדיפים, אנחנו מונעים מהם צורך חשוב שמקשה עליהם לבטא
את עצמם או 
לצפות מאחרים שיביעו כלפיהם את אותה שפה.

איך תגלו את שפות האהבה של ילדכם? נהלו רשימה. רשמו מידי יום דבר אחד שעשיתם עבור הילד כדי
להראות אהבה ואת התגובה שלו/ה, עד שתבינו באילו שפות היא/הוא מביעים את אהבתם אליך.

זה חומר למחשבה- בדקו עם עצמכם מה השפות שלכם, של בני זוגכם, של ילדים ואנשים הקרובים אליכם.

לפרטים על הספר 'חמש שפות לאהבה' לחצו כאן

Dr. Gary Chapman, The Five Love Languages of Children

באהבה,
עדה

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

2 תגובות

  1. ילדה ששפת האהבה שלה היא מגע. איך היא יכולה לקבל אהבה מחברה בלי שזה יקבל הקשר של הטיה מינית?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

כוחם של הילדים המופנמים וה"לא חברותיים"

מיכל וימר, מומחית לפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים, כותבת לנו כאן בהתבוננות מושכלת על כוחם של הילדים המופנמים ובקושי שלהם להשתלב בחברה מוחצנת, סובבת מדיה וריאלטי והדבר

נתינה

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. נתינה היא אחת המיומנויות החברתיות החשובות ביותר, והיא הרבה מעבר למעשה של נדיבות. למעשה, מחקרים

האומץ להתחבר

נכתב ע"י: ד"ר אנאבלה שקד אומץ הוא לא רק היכולת להתמודד עם אתגרים גדולים ומצבים דרמטיים.   הוא מתבטא גם ברגעים הקטנים והיומיומיים, שבהם אנחנו נדרשים

הצלחה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. איך נוביל את ילדינו להצלחה חברתית? ומה תפקידנו ההורים והמורים בפיתוח היכולות החברתיות? מחקרים עדכניים

גיבור במסע חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מוטיבים של אור וגבורהנמצאים לא מעט בעולם החינוכי והטיפולי.  המסר המרכזי הוא מוטיב הגיבור –

חברות צומחת "על העצים"

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. האם אי פעם עצרתם לחשוב איפה כל החברים מהעבר שלכם – מהצבא, מהלימודים, מהילדות? רבים

ADHD חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הגיע הזמן לנפץ מיתוס "קשיי קשב הם לא רק בהיבט הלימודי"! נכון שבפעמים רבות סימן

תפריט נגישות