חמש שפות האהבה או איך לדבר את שפת האהבה של ילדך ושלך

שפות האהבה – מהן? חשבנו שאנחנו יודעים. האם זה הרגש שאנחנו חשים כשאנחנו חושבים, חולמים, מתחבקים,
פוגשים, נוגעים, משחקים, כועסים  – על מישהו אחר? מבוגר? ילד? חבר/ה? הורה?

שאלה מצוינת. הנה התשובה של ד"ר גארי צ'פמן, פסיכולוג אמריקאי. המדבר על חמש שפות האהבה שלנו.
קישור בסוף.

כשהורים וילדים חולקים שפת אהבה זה קל לבטא ולקבל אהבה אחד מהשני כיון ששני הצדדים מבטאים ומקבלים
את האהבה באותו אופן. אולם כשלהורה ולילד יש שפות שונות של אהבה, והם ואינם ערים לכך, זה כמו לנסות
לבנות בית עם מישהו שמדבר שפה זרה.

שני הצדדים יבינו למה הם עצמם מתכוונים, אך לא יבינו את מה שמנסה להגיד האדם האחר.

כהורים, זהו תפקידנו ללמוד את שפת האהבה של הילד שלנו ולבטא אותה לעיתים תכופות.

בספרו צ'פמן מסביר שלכל ילד יש שפת אהבה ראשונית, דרך שבה הוא מבין הכי טוב את שפת האהבה של ההורה.

יש חמש שפות בסיסיות של אהבה: מגע פיזי, מילות אישור חיוביות, פעולות שירות, מתנות וזמן איכות.

1. מגע פיזי

זוהי השפה הראשונית. קל להראות כך אהבה כי זהו כלי בסיסי. פעוטות אוהבים לשבת בחיקנו כדי לקרוא ולצפות
בטלויזיה. חיבוקים ונשיקות הם הדרך הפשוטה המקובלת ביותר של דיבור באהבה. לסובב את הילד, להקפיץ אותו וכו'.
אם זו השפה העיקרית של הילד והיא מתמלאת – זה נפלא. לילד כזה מגע לא נעים גורם לו נזק רב.  ולא פחות חשוב,
אף פעם אל תדרשו מהילד להביע חיבה פיזית, למשל, לחבק סבא או דוד ואל תכעסו עליו אם הוא מסרב.

גם משחקי ספורט שיש בהם מגע חשובים לילד כזה. אם זה מגע שהילד/ה לא אוהבים,
אתם יכולים לעשות לעצמם ואח"כ אחד לשני עיסוי קטן בשיער, בזרוע, ברגל, בגב וכו',
כדי לחוות יחד את התחושה של מגע עדין.

2. מילות אישור חיוביות

למילים חיוביות אין תחליף. הן ממלאות את המיכל של הילד לשנים רבות. חשוב להימנע ממילים קשות שעשויות
לפגוע ולהשתמר לאורך שנים, ולעורר בילד חששות לגבי יכולותיו. שלחו לו/לה מסרים חיוביים; שימו פתק חיובי
בקופסת האוכל שלו. שימו צלצול תזכורת בנייד לאמירה חיובית. שהילד ישמע אתכם אומרים עליו דברים חיוביים
לאדם אחר. כדאי להדגיש מרכיבים שונים חיוביים של אישיותו/ה. לא רק "כמה את יפה", אלא גם: כמה אתה עוזר,
כמה את אינטליגנטית ועוד.

3. פעולות עזרה

פעולות העזרה והשירות שאנחנו עושים עבור ילדינו הן ביטויים של אהבה, והדוגמא האישית שלנו אמורה לגרום
גם להם (ע"י חיקוי) לעזור לנו או לעזור לאנשים אחרים בסביבתם. והכי חשוב הדגישו והעריכו פעולות אלה.

4. מתנות

זו שפה נהדרת ומורכבת כאחת. לתת לילדים כל דבר שהם רוצים בכל עת איננו ביטוי אמיתי של שפת אהבה.
לתת מתנות זו פעולה שאינה מחליפה את השותפות הפעילה בחייו של הילד. לא חובה לקנות לו מתנות יקרות.
כשהילד הוא נותן המתנה, לדוגמא: חפץ שמצא, פרח,  אבן – שמרו והציגו אותם במקום בולט בבית. הילד יראה
זאת לחבריו באושר רב.

5. זמן איכות

קחו את הילד/ה לימים מיוחדים רק שלכם שבהם תעברו חוויה משותפת. זה יכול להיות טיול בפארק, בים,
משחק משותף. החוויות הללו יוצרות קשר וחיבור רגשי ונחקקות בזכרונם של הילדים וגם בזכרונכם.

~~~~

אם אנחנו לא מודעים לשפות האהבה שילדינו מעדיפים, אנחנו מונעים מהם צורך חשוב שמקשה עליהם לבטא
את עצמם או 
לצפות מאחרים שיביעו כלפיהם את אותה שפה.

איך תגלו את שפות האהבה של ילדכם? נהלו רשימה. רשמו מידי יום דבר אחד שעשיתם עבור הילד כדי
להראות אהבה ואת התגובה שלו/ה, עד שתבינו באילו שפות היא/הוא מביעים את אהבתם אליך.

זה חומר למחשבה- בדקו עם עצמכם מה השפות שלכם, של בני זוגכם, של ילדים ואנשים הקרובים אליכם.

לפרטים על הספר 'חמש שפות לאהבה' לחצו כאן

Dr. Gary Chapman, The Five Love Languages of Children

באהבה,
עדה

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

2 תגובות

  1. ילדה ששפת האהבה שלה היא מגע. איך היא יכולה לקבל אהבה מחברה בלי שזה יקבל הקשר של הטיה מינית?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

נובמבר 24- 3

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. אינטליגנציה חברתית, המושג הפחות מוכר ביחס לאינטליגנציה רגשית, עוסקת ביכולת להבין סיטואציות חברתיות, לזהות דינמיקות

נובמבר 24- 2

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הכירו את המושג- בריונות רגשית. מהי בריונות רגשית?בריונות רגשית מתייחסת לפגיעה מכוונת ומתמשכת של ילד

נובמבר 24- 1

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מה תעדפו ילדה אהוב או מקובל? הידעתם שילדים ומתבגרים נוטים לבנות את הזהות החברתית שלהם

אוקטובר 24- 4

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הבטחות של "אחרי החגים": "אחרי החגים אתחיל דיאטה", "אחרי החגים אקדם את הפרויקטים", "אחרי החגים

אוקטובר 24- 3

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. בימים אלו, אין דוגמה טובה יותר לתפקוד מוצלח של לכידות קבוצתית מאשר צה"ל. מה לדעתכם

אוקטובר 24- 2

במיוחד בתקופות קשות כמו המצב הנוכחי בישראל, תחושות של כאב ואובדן מלוות אותנו ואת ילדינו. אנו נוטים כהורים ואנשי חינוך להגן על הילדים מפני רגשות

אוקטובר 24- 1

כמו בכל תחום בחיים, גם בהצטרפות לקבוצה יש דפוסים חברתיים ברורים, ואחת המיומנויות החברתיות החשובות ביותר היא, כיצד להצטרף לקבוצה קיימת. מחקרי Wilson בחנו אסטרטגיות הצטרפות

תפריט נגישות