יום העצמאות – מכל פעוטיי השכלתי

והפעם על עצמאות ועוללים…

מאת: חגית נהיר-ירון

נפלה בחלקי הזכות להיות מחנכת לגיל הרך. כן, אני מנהלת גן פרטי לילדים בגילאי שנה עד שלוש,
בישוב מגוריי. מכאן משתמע שבכל יום אני רואה פעוטות והורים וכל מה שביניהם. בכל יום אני רואה
צוות חינוכי בפעולה. בכל יום אני מגדירה מחדש את תפקידי בחייהם של הנשמות היקרות שנקרות לדרכי,
ובכל יום אני צוברת חוויות, קורים לי דברים מצחיקים ובעיקר יש לי המון מה לומר על הדבר הנפלא הזה-
קסם ההתפתחות. אז הנה- משתפת גם אתכם.

אחרי שמילאנו את הבטן במצות ומופלטות, חזרנו לגן מלאי מרץ כשהנושא על הפרק הוא יום העצמאות.
איך מנגישים נושא כל כך מורכב לילדים כל כך רכים בשנים?
מזל שלנו שהטבע עושה לנו מראש חלק מהעבודה. הילדים כל כך חכמים וגם כל כך סקרנים.
ועם כל זאת הם ילדים- אז מה שמדבר אליהם הכי זה מה שקשור לסביבתם המיידית.
כל הדברים שהם יכולים לגעת בהם בידיים, לטעום בפה, להריח, לשמוע. לך תיגע או תריח מדינה,
או נרטיב היסטורי. לך תסתכל למולדת ישר בעיניים.

איש חכם אחד- (גדעון לוין) אמר פעם שתפקידה של מחנכת לא להפסיק אף פעם לשאול את עצמה שאלות.
לתהות בכל פעם מחדש מה היא עושה ולמה. אז כמו בכל פעם- שאלתי את עצמי מחדש. המסקנה אליה
הגעתי הפעם הייתה, שכדאי לבדוק מה הילדים יודעים על המושג “עצמאות”. אז שאלתי אותם.

השאלה הייתה מורכבת מדי ונאלצתי להמשיך ולפרק אותה. בסופו של דבר שאלתי אותם מה זה בשבילם
להיות עצמאי. קיבלתי שתי תשובות מעניינות מאד- האחת הייתה שלהיות עצמאי זה להיות גדול
(והיו כאן וריאציות- מגדול דרך גדול מאד ועד לענקי ?), השנייה הייתה שלהיות עצמאי זה להיות גיבור.

תחשבו על זה- כמה אומץ נדרש מאיתנו לפעמים, אפילו בדברים הפשוטים. וכמה לא פשוט לקבל לבד
החלטות או לקחת אחריות- על עצמנו או על אחרים…
מכל פעוטותיי השכלתי. ואת זה אני רוצה להצליח ולשמר גם כשאהיה מחנכת ותיקה, למודת ניסיון.
את היכולת לשאול אותם שאלות, להקשיב לתשובותיהם , לקבל הצצה לעולמם הפנימי הקסום והמופלא,
וללמוד עוד קצת גם על עצמי. חווית חינוך הילדים מזמנת לנו הזדמנות פז יקרת ערך- להתפתחות ולצמיחה.

יום גיבורים שמח,
שלכם, חגית.

* הכותבת הינה בעלת תואר שני בגיל הרך- תכנית שוורץ של האוניברסיטה העברית, מדריכת הורים, ובעלת גן פרטי.

2 תגובות

  1. מעניין מסקרן מרענן!! ומפתיע לשמוע את מה ש קטנטנים חושבים על מושגים שהם כל כך מקובעים כבר בראש שלנו..״חוכמת הפעוטות״ קסום ממש!! וכמה חוכמה יש בך וביכולת שלך להנגיש להם את הדברים, לפרק אותם כך שיוכלו להבין על מה מדובר- ובהמשך להרגיש את זה ולדברר את זה. התפקיד שלך כל כך חשוב!!

  2. הי חגית, כל כך קצר וכל כך מדויק. כך זה אצלך וכך גם אצלם. הם במיטבם, כשאנחנו מקשיבים והם מדברים…במשורה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

דו לשוניות אצל ילדים

ד”ר אניטה רום וורדה קרייזר M.A., קלינאיות תקשורת  ספטמבר 2020   כ-40% מהילדים בישראל גדלים עם חשיפה לשפה אחת או יותר. זהו מצב שקיים במשפחות

ראיון חברתי עם גלי בן סירה

ראיון חברתי עם גלי בן סירה, תל אביב, גננת בגן שורשים הדר יוסף. ראיינה: אוריה לוס מיטלמן.   גלי היא גננת מעל 10 שנים במגזר

אבחון וטיפול בדחיקת לשון 

אריאלה פישרונג-עבודי (M.A.) וד”ר אניטה רום   מהי דחיפת לשון או דחיקת לשון? הפה שלנו הוא איזור בו נמצאים אברים שונים (שיניים, לשון, שפתיים, חיך