קורונה – יכולות חברתיות בזמן המגיפה, טיפים והצעות

פוסט מאת חגית נהיר-ירון

פרח נתתי לנורית (עם כפפות כמובן) – על יכולות חברתיות בזמן קורונה

ב- 15.3.20 התעוררנו כולנו לבוקר חדש. קורונה. בבוקר זה נסגרו בפני הילדים שעריה של מערכת החינוך-
מקטן ועד גדול. תינוקות בגיל שלושה חודשים, פעוטות בני שנתיים, ילדים בגיל יסודי ונוער בחטיבה
ובתיכון. כולם ללא יוצא מן הכלל נשארים בבית. אפוקליפסה עכשיו חברים. וזה המשיך והחמיר- לא
רק שאין בית ספר, גם החוגים אחר הצהרים מבוטלים, או שבמקרה הטוב מועברים מרחוק באפליקציית
הזום, שמניותיה הולכות ועולות כשכל השאר מסביב קורס…

כן. חוג פסנתר בזום, חוגי ספורט בזום, ואפילו חוג דרמה (!) בזום. מי היה מאמין.
מיד התגייסו סוללות של מומחים על מנת לתמוך באלפי הורים מוכי אימה ואובדי עצות. מיליוני טיפים איך
אפשר להעביר את הזמן המשפחתי ביחד, מבלי לאבד את השפיות, זורמים אלינו מכל עבר.
גם אני מצאתי את עצמי רושמת להורים בגן שלי שלל עצות ומדריכה אותם מה כדאי לעשות.
לשמור על שגרת יום. לייצר מגוון פעילויות שיהא שזור לתוך שגרת היום הזו.

החל מפעילויות רוטיניות של סדר ניקיון ותזונה, דרך שמירה על פעילות גופנית, קצת פעילויות לעידוד
המחשבה, פעילויות יצירה משותפות להפעלת החושים וליצירת זמן איכות.

אבל בין שלל העצות, האם שם מישהו את דעתו מה כדאי לעשות על מנת לשמר את
היכולות החברתיות
של הילדים?


בייחוד אלו בגיל הרך, שנמצאים בתקופה קריטית של התפתחות יכולות אלו, ובזמן שהיכולות

הנ”ל נרכשות ומתפתחות בצורה מואצת. אמר כבר ראובן ריבלין, נשיאנו האהוב – שלומנו קשור זה בזה.

יובל נח הררי, בניתוח מבריק שהוא עושה למצב (במאמר שפורסם בעיתון הארץ), אומר שאנו חווים
עכשיו משבר שבסיומו נצטרך להחליט באיזה עולם נרצה לחיות. כשאחת הברירות שנגזרת מהמצב היא 
בין בידוד לאומני לסולידריות גלובאלית. מילים גדולות, אבל תרשו לי להקטין אותן לצרכי.
בידוד לאומני= אדם לאדם זאב. אני לעצמי. סולידריות גלובאלית= חשיבותה של הקבוצה על פני הפרטים
המרכיבים אותה. קהילתיות.

מיותר לציין שבעיני אין תחליף ליכולות חברתיות, גם בימים בהם חוג דרמה מועבר דרך אפליקציית הזום,
והאינטראקציה היחידה שיש לילדים עם חבריהם הינה מתווכת מסך. ואיני באה לקטרג על המסכים. להפך.
בלעדיהם היינו כעת הרבה יותר אומללים… אני רק אומרת שצריך למנף יכולות טכנולוגיות אלו.
אז אחרי שהסכמנו- בואו ניגש לתכל’ס. מה באמת כדאי לעשות כדי לשמר ולפתח את היכולות החברתיות
של הקטנטנים, כשהם מנועים מלהשתתף בסיטואציות חברתיות?

(רק עוד רגע… הרי גם הסיטואציה המשפחתית מלאה בהזדמנות לחברתיות… זה נכון, ונכון במיוחד למשפחות
בהם יש יותר מילד אחד. איני מקלה ראש בחשיבותם של יחסי אחאים בפיתוח יכולות חברתיות, אבל גם
במשפחה
מרובת ילדים, אין הסיטואציה שנוצרת דומה לסיטואציה חברתית בקבוצת השווים).

כדי להתחיל אנסה לעשות סדר ולהגדיר מהן היכולות הבסיסיות שעומדות בבסיס היכולות
החברתיות של הילדים:

♥ קודם כל- אמפטיה. היכולת לראות את האחר ולהכיר במצוקתו, שאינה המצוקה שלי.
♥ אינטליגנציה רגשית- הכרות עם מנעד רגשי עשיר והיכולת לזהות מה אני מרגיש ברגע מסוים,
ולקרוא לרגש הזה בשם.
♥ היכולת לדחיית סיפוקים. פשוט להיות מסוגל להתאפק. לחכות בתור, לוותר, לחלוק.
♥  היכולת לקרוא סיטואציה חברתית ולהפעיל ארגז כלים שיאפשר לי השתלבות לתוך סיטואציות חברתיות שונות.
למשל-  היכולת לחכות, ולשתף פעולה עם משהו שאינו משלי, אולי אפילו לא מה שהתכוונתי.
או היכולת להיות עמיד לדחייה, לא לקחת דחייה באופן אישי ולהמשיך לנסות.

הנה כמה הצעות לשימור כל אחת מהיכולות הללו, גם בזמן בידוד:


♥ הקפידו על ארוחות משותפות, סביב שולחן, וללא טכנולוגיה. נצלו את זמן הארוחות לניהול שיח יומיומי עם הילדים,

כולל שיח רגשי (בהתאם לגילם כמובן).
ארוחה משפחתית היא הזדמנות נהדרת להמון דברים. בזמן הארוחה אתם יכולים ללמוד להכיר זה את זה טוב יותר.
ללמוד לנהל שיחת חולין, ללמוד להקשיב, לכבד אחד את השני. קחו תפקיד פעיל בשיח הזה. דברו על עצמכם,
על העבודה שלכם, על הדברים ששימחו אתכם היום, וגם על מה שהעציב. רק כך ילמדו הילדים לנהל את השיח הזה
בעצמם. למדו אותם שגם אתם אנשים- ושכדאי להם להתבונן בכם ולהכיר בצרככם, ולא תמיד להיות מרוכזים רק
בעצמם. כך תקדמו אמפטיה ואינטליגנציה רגשית.

♥ קראו ביחד סיפורים שעניינם חברותיות, ויש המון כאלו. תווכו לילדים את מה שאתם מבינים מהסיפור. עזרו להם
להתרגל להתבונן בטקסט כתוב לעומק, ללמוד לנתח ולהוציא תכנים ומסרים גם מבין השורות.
דוגמאות טובות לסיפורים כאלו הן- מיץ פטל, תירס חם, דירה להשכיר, האריה הרעמתן והג’ירפה גם, הענק הכי
גנדרן בעולם- ועוד, קצרה היריעה מלכתוב. אגב- שני ספרים שאהובים עליי במיוחד ועוסקים ביכולת הקשבה ובפיתוח
אינטליגנציה רגשית הם- הארנב הקשיב ונונה קוראת מחשבות.

ואם בספרי ילדים שעניינם חברותיות אנו עוסקים, זה המקום להפנות אתכם
למדריך הדיגיטלי- “חברים זה כל הסיפור”,
ובו 20 המלצות על ספרי ילדים חברתיים שיצאו
לאור בשנים האחרונות.

♥ יצרו הזדמנויות לשיתופי פעולה- בין הילדים (אם יש כמה אחים בבית), או בינכם לבין הילדים. ביחד עשו כביסה
(בכל השלבים), טאטאו את הבית, צאו עם הכלב אן הכינו ארוחת ערב. אם יש כמה אחים, וגם ילדים קצת יותר גדולים
(בגיל גן חובה והלאה), תנו לגדולים יותר לנהל משימות ביחד עם הצעירים, וללא התערבות ביניכם.

♥ אם אתם מזמינים אותם לשתף פעולה אתכם או עם אחיהם, מצאו גם אתם זמן לשתף פעולה איתם, עם עולמם.
רדו לגובה העיניים שלהם ונסו להיזכר איך שיחקתם כשהייתם ילדים. ועכשיו שחקו איתם. האכילו את הבובה
והשכיבו אותה לישון, נהלו שיחות כשהנייד הוא קוביית משחק, הכינו סעודות מפלסטלינה והזמינו את כל הבובות
להשתתף- ושימו לב שכל הבובות ישתפו ביניהן פעולה, יחכו בתור וישוחחו זו עם זו. תנו לילד להוביל את המשחק,
אך עזרו לו להרחיב את הטווח. בקיצור- היו משחקיים ויצירתיים. כל מה שאנחנו רוצים שהם יהיו.
הרבו להשתמש במילים חברתיות- תורי/תורך, שיתוף פעולה, וכו’. נצלו זמן זה להתבונן על הילד וללמוד עליו
דברים חדשים. דברים שלא שמתם אליהם אולי לב, פשוט כי לא היה מספיק זמן להתבונן בנחת…

♥ תיזמו מפגשים מקוונים (בזום או בווטסאפ- בכל אפליקציה שמאפשרת שימוש בוידאו)- עם משפחה וגם עם חברים.
בכל מפגש כזה למדו את הילדים לשאול שאלות ולהקשיב, לגלות התעניינות אמיתית במה שקורה לאחרים וגם לדעת לשתף.

♥ בחרו ביחד עם הילד קבוצת חברים קבועה ומסדו עמה קשר קבוע על בסיס יומיומי- נסו ליצר פעילות משותפת דרך
הרשת. תלוי כמובן בגיל הילדים. הבת שלי למשל ניהלה משחק דמקה עם חברה דרך הווטסאפ. זה מאתגר בכמה רמות,
אבל אם זה מצליח זה נפלא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

דו לשוניות אצל ילדים

ד”ר אניטה רום וורדה קרייזר M.A., קלינאיות תקשורת  ספטמבר 2020   כ-40% מהילדים בישראל גדלים עם חשיפה לשפה אחת או יותר. זהו מצב שקיים במשפחות

ראיון חברתי עם גלי בן סירה

ראיון חברתי עם גלי בן סירה, תל אביב, גננת בגן שורשים הדר יוסף. ראיינה: אוריה לוס מיטלמן.   גלי היא גננת מעל 10 שנים במגזר

אבחון וטיפול בדחיקת לשון 

אריאלה פישרונג-עבודי (M.A.) וד”ר אניטה רום   מהי דחיפת לשון או דחיקת לשון? הפה שלנו הוא איזור בו נמצאים אברים שונים (שיניים, לשון, שפתיים, חיך

וויתור ותיווך לענייני מחלוקות

מאת: משה פולטורק רציתי לדבר איתכם על הנושא של תיווך לילדים במצבי קונפליקט בכלל, וביתר דיוק לגבי הנושא של ויתור לחבר. לאחרונה כשהייתי בפארק השכונתי

להיות חברותי בגיל שלוש

מאת: משה פולטורק בארבעה החודשים האחרונים עברנו תהפוכות בניסיונות לבנות מסגרת עבור ילדינו. בהתחלה בנינו מסגרת באופן מלא, ואחר כך ניסינו לשלב אותה עם הלימודים

קשרים חברתיים בגיל הגן

מאת: משה פולטורק בימים האחרונים אחד מיסודות האני מאמין שלי התחדדו פתאום – כשקלטתי שלא משנה כמה אבא טוב ואיש חינוך מלומד ומנוסה – לעולם