כיצד ניתן לקדם את היחסים החברתיים בגן הילדים באסיפת ההורים?

מאת: ד”ר עדה בקר

אסיפת ההורים הראשונה היא מרכיב חשוב מאוד ביחסים שבין גננות לבין הורים. לעיתים קרובות זו הפעם היחידה או כמעט היחידה במהלך השנה שבה גננות יכולות להעביר מסרים חינוכיים באופן מורכב, מתוכנן, בנוי, ומושקע. ובאותה מידה זו הפעם הראשונה שהורים פוגשים את משנתה החינוכית-חברתית של הגננת ויכולים להפיק ממנה תועלת רבה.

ברוב המקרים, המסרים שגננות מעבירות באסיפת ההורים הראשונה עוסקים בתכני הלימוד, בחוקי הגן ובסידורים שונים, שחשיבותם רבה, אך אינם כוללים את כל המרכיבים המעניינים, או אף מדאיגים, את ההורים.

מניסיוני בעבודה עם הורים אני נתקלת רבות במצוקה של הורים בבואם להתמודד עם הקשיים החברתיים של ילדיהם בגן. לעיתים הם חוששים שלא רק הם חסרי אונים אלא שגם הגננת מתקשה להתמודד עם מצבים חברתיים אלה בגן.

מצד שני, בשיחותי עם גננות, הן מרבות לדבר על התחושה שלהן שקיים שוני בערכים בינן לבין חלק מההורים ולכן הן מתקשות לעיתים קרובות להתמודד עם מערכות היחסים החברתיות בגן.

אסיפת ההורים היא הזדמנות ראשונה עבור כל גננת להצהיר על הדגש הרב שיקבל המרכיב החברתי בגנה וגם הזדמנות להעביר מסרים ערכיים ויישומיים אשר עשויים להקל מבחינות רבות על ניהול הגן במהלך השנה.

הנה כמה נקודות שעשויות לעזור לגננת בהצגת הנושא החברתי באסיפה הראשונה:

צייני את החשיבות שאנו כמבוגרים מייחסים ליכולות החברתיות  ולרכישתן במהלך הילדות והבגרות כאחד.
צייני את החשיבות שהילדים עצמם מייחסים ליחסיהם החברתיים: כמה הם משקיעים בניסיונות למצוא חברים, לשחק עם חברים במהלך היום, להיות מקובלים, למצוא חברים למשחק אחרי הצהרים ועוד.

הציגי את תפיסת העולם הערכית שלך בהתייחס למערכות היחסים החברתיות בגן. הציגי את הערכים שלאורם את רוצה לחנך את הילדים בגן (שיתוף פעולה, הקשבה, אמפטיה, מודעות לרגשות האני והאחר, פתרון קונפליקטים, קבלת השונה ועוד).
אילו פעולות את מתכננת להפעיל מיד בתחילת השנה כדי להשרות בגן אוירה שתדגיש את חשיבות הנושא החברתי.
אילו פעולות את מתכוונת ליזום במהלך השנה כדי להקנות לילדים מיומנויות חברתיות יעילות.

כיצד את מתכוונת לפתור דילמות חברתיות כמו חרם בגן, קליקות, תוקפנות פיזית ומילולית וכו’ שיתעוררו במהלך השנה.
כיצד את מצפה שההורים ישתפו איתך פעולה בנושא הזה, כיצד יכולה להיווצר בינך לבין ההורים שפה משותפת.
כיצד את מציעה להורים לקדם את יחסי החברות של ילדם, מתי להתערב, מתי להניח, אילו מסרים להעביר לילדים\.
תוך כדי השיחה בוודאי יעלו דוגמאות רבות מחיי הילדים שניתן יהיה לשתף בהם את ההורים.

אני בטוחה שיש עוד מרכיבים רבים שניתן לשתף בהם את ההורים. היכולת של הגננת להפוך את השיחה לבעלת משמעות עבור ההורים (זה בודאי יהיה נושא שהם לא רגילים לעסוק בו באסיפת הורים ראשונה) תלויה כמובן במידה שבה היא חשה שהנושא קרוב לליבה ושהיא יכולה לדון בו בנוחות.

בהצלחה!

אם עוד לא הכרתם את המדריך החדש “להיות חברותיים בחצר המשחקים” זה הזמן:
לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

וויתור ותיווך לענייני מחלוקות

מאת: משה פולטורק רציתי לדבר איתכם על הנושא של תיווך לילדים במצבי קונפליקט בכלל, וביתר דיוק לגבי הנושא של ויתור לחבר. לאחרונה כשהייתי בפארק השכונתי

להיות חברותי בגיל שלוש

מאת: משה פולטורק בארבעה החודשים האחרונים עברנו תהפוכות בניסיונות לבנות מסגרת עבור ילדינו. בהתחלה בנינו מסגרת באופן מלא, ואחר כך ניסינו לשלב אותה עם הלימודים

קשרים חברתיים בגיל הגן

מאת: משה פולטורק בימים האחרונים אחד מיסודות האני מאמין שלי התחדדו פתאום – כשקלטתי שלא משנה כמה אבא טוב ואיש חינוך מלומד ומנוסה – לעולם

סטטוס חברתי

התפתחות של יחסים חברתיים בקבוצה (מה זו קבוצה? מאיזה גודל נחשבת קבוצה? מספר אנשים שיש להם מטרה משותפת ושיש ביניהם יחסי גומלין שאינם אקראיים) HARTUP