להיות חברותי בגיל שלוש

מאת: משה פולטורק

איש חינוך, גנן לשעבר בגן חברתי; וכותב דוקטורט אשר מתמקד בדיאלוג בצוות החינוכי ובקשרים שלו לאקלים החינוכי בגני ילדים

בארבעה החודשים האחרונים עברנו תהפוכות בניסיונות לבנות מסגרת עבור ילדינו. בהתחלה בנינו מסגרת באופן מלא, ואחר כך ניסינו לשלב אותה
עם הלימודים בבית הספר, במינונים שונים. בסופו של דבר, הילדים שלנו כבר יותר משבועיים לא הולכים לבית הספר וגם המסגרת החינוכית בבית
התעייפה.. ואנחנו צריכים לשקם אותה..

אבל עכשיו אני רוצה לכתוב ספציפית על הנושא החברתי, שחסר לילדיי, ובמיוחד לאריאלי החמוד שלנו בן ה3.

בהתחלה היה לאריאל כיף להיות בבית עם אחיו, אבל אחרי חודשיים הוא התחיל להגיד שהוא מתגעגע לחברים במשפחתון (למרות שגם שם רובם לא
ממש בגילו). לצערנו, מסיבות שונות לא הצלחנו להחזיר אותו למשפחתון והוא נשאר ללא קשר עם בני גילו.

מתוך המצוקה הזו שלנו ושל עוד כמה משפחות עם ילדים בגיל של אריאל, נוצרה יוזמה מקומית נחמדה שרציתי לשתף איתכם.

בשלושה השבועות האחרונים נפגשנו בפארק לפעילות חברתית קצרה שהעברתי, בפעילות השלישית נפגשנו לבריכה קטנה בגג ביתנו. א
ת הפעילות בפארק התחלנו במעגל סביב מחצלת, שיר ומסירות כדור. ולאחר מכן עשינו מסלול ספורט, או משחקים עם מצנח. והחלק הכי טוב היה
שבסוף הפעילות ה”רשמית”, הילדים שיחקו ויצרו קשרים באופן ספונטני, ב”ארגז חול” מאולתר שהם מצאו בקרבת מקום, תוך כדי גלגול במורד גבעת
הדשא או במשחק תופסת עם אחים גדולים. כל מפגש ארך בסך הכל חצי שעה-ארבעים דקות. ואחרי הפעילות הראשונה קיבלתי פידבקים שהילדים
(והאמהות) חיכו לפעילות הבאה כל השבוע.

בגלל המצב שמנו לב שלוקח לאריאל הרבה מאוד זמן עד שהוא מוכן להשתלב במשחק עם ילדים בני גילו. אבל, בזכות הפעילות החברתית שמחנו לגלות
שממפגש למפגש אריאל פעיל ומשתתף בצורה עצמאית יותר עם החברים במשחק הספונטני שאחרי הפעילות המובנית!

אם כל זה לא מספיק יש אפילו עוד – השבוע גיליתי שצצות עוד יוזמות מבורכות מעין אלה. למשל, אחת האמהות בשכונה יזמה פעילות יצירה בפארק
והזמינה ילדים בגילאים שונים להשתתף באופן חופשי.

כל זה הוביל אותי להבין עד כמה יוזמות שכאלה יכולות להוות מענה פשוט יעיל ונגיש לילדים שלא נמצאים כעת במסגרת. אני ממליץ לכם להציע לחבריכם
מעין “בר-תן” חינוכי, שבו כל הורה מעביר לילדים פעילות קצרה בתחום הקרוב לליבו פעם בשבוע, או אפילו חד פעמית. אני בטוח שיש בכך פוטנציאל
ליצירת וחיזוק קשרים חברתיים עם בני הגיל ולהעשרה – נושאים חשובים מאוד לילדים בכל גיל, בייחוד בתקופה זו. במידה והדבר יימשך באופן עקבי,
שבוע אחר שבוע, זה גם יכול לתת לילדים מסגרת ולהגביר תחושה של יציבות ובטחון. תועלות גדולות וחשובות!

לילדים הנכנסים למסגרת חינוכית בשנה הבאה, מומלץ לפתוח קבוצת וואצפ להורים וניתן להציע יוזמות מעין אלה בקבוצה זו כדי ליצור גיבוש כבר לפני
תחילת השנה ולהקל את תהליך ההשתלבות.

בהצלחה!

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

וויסות רגשי בגיל הרך

מהם רגשות? כיצד הם פועלים? כיצד רגשות מסייעים לנו ביחסים החברתיים שלנו? מהו וויסות רגשי וכיצד הוא מתבטא אצל ילדים בגיל הרך? כיצד יכולים הורים

“את לא יכולה לשחק איתנו”

שאלות ותשובות הלקוחות מהפורום הישן של אתר “הגיל הרך” שאלה – מאיה:   היי, בתי בת 3 ויש לה שתי חברות ממש טובות. בזוג הן

הבניית ילדות ותרבות הגן בגיל הרך

הבניית ילדות בגיל הרך – מה משמעותה? דברי פתיחה בכנס השביעי לזכרו של גדעון לוין  בנושא: תרבות הגן והבניית הילדות – הכוחות המשפיעים עליהן, 7.2.2017.

דו לשוניות אצל ילדים

דו לשוניות אצל ילדים – ד”ר אניטה רום בישראל כ-40% מהילדים גדלים עם חשיפה ליותר משפה אחת. זהו מצב שקיים במשפחות שאחד או שני ההורים

ראיון חברתי עם מאיר סידי

מאיר סידי, גנן חברתי “בתור גן חברתי יש בגן שלנו פחות תכנים ואנחנו שמים דגש על האספקט החברתי. אנחנו גן מאוד מדבר: הילדים משתפים רבות

אני רוצה שהילדים שלי יהיו כמוני

מאת: ד”ר עדה בקר תחילת גידול הילדים שלנו היא נקודת מפנה רצינית ביותר בחיינו. זה הרגע שבו אנחנו בודקים מחדש את המהות, הקיום, ההצלחה, הכשלונות,