להיות חברותי בגיל שלוש

מאת: משה פולטורק

בארבעה החודשים האחרונים עברנו תהפוכות בניסיונות לבנות מסגרת עבור ילדינו. בהתחלה בנינו מסגרת באופן מלא, ואחר כך ניסינו לשלב אותה
עם הלימודים בבית הספר, במינונים שונים. בסופו של דבר, הילדים שלנו כבר יותר משבועיים לא הולכים לבית הספר וגם המסגרת החינוכית בבית
התעייפה.. ואנחנו צריכים לשקם אותה..

אבל עכשיו אני רוצה לכתוב ספציפית על הנושא החברתי, שחסר לילדיי, ובמיוחד לאריאלי החמוד שלנו בן ה3.

בהתחלה היה לאריאל כיף להיות בבית עם אחיו, אבל אחרי חודשיים הוא התחיל להגיד שהוא מתגעגע לחברים במשפחתון (למרות שגם שם רובם לא
ממש בגילו). לצערנו, מסיבות שונות לא הצלחנו להחזיר אותו למשפחתון והוא נשאר ללא קשר עם בני גילו.

מתוך המצוקה הזו שלנו ושל עוד כמה משפחות עם ילדים בגיל של אריאל, נוצרה יוזמה מקומית נחמדה שרציתי לשתף איתכם.

בשלושה השבועות האחרונים נפגשנו בפארק לפעילות חברתית קצרה שהעברתי, בפעילות השלישית נפגשנו לבריכה קטנה בגג ביתנו. א
ת הפעילות בפארק התחלנו במעגל סביב מחצלת, שיר ומסירות כדור. ולאחר מכן עשינו מסלול ספורט, או משחקים עם מצנח. והחלק הכי טוב היה
שבסוף הפעילות ה”רשמית”, הילדים שיחקו ויצרו קשרים באופן ספונטני, ב”ארגז חול” מאולתר שהם מצאו בקרבת מקום, תוך כדי גלגול במורד גבעת
הדשא או במשחק תופסת עם אחים גדולים. כל מפגש ארך בסך הכל חצי שעה-ארבעים דקות. ואחרי הפעילות הראשונה קיבלתי פידבקים שהילדים
(והאמהות) חיכו לפעילות הבאה כל השבוע.

בגלל המצב שמנו לב שלוקח לאריאל הרבה מאוד זמן עד שהוא מוכן להשתלב במשחק עם ילדים בני גילו. אבל, בזכות הפעילות החברתית שמחנו לגלות
שממפגש למפגש אריאל פעיל ומשתתף בצורה עצמאית יותר עם החברים במשחק הספונטני שאחרי הפעילות המובנית!

אם כל זה לא מספיק יש אפילו עוד – השבוע גיליתי שצצות עוד יוזמות מבורכות מעין אלה. למשל, אחת האמהות בשכונה יזמה פעילות יצירה בפארק
והזמינה ילדים בגילאים שונים להשתתף באופן חופשי.

כל זה הוביל אותי להבין עד כמה יוזמות שכאלה יכולות להוות מענה פשוט יעיל ונגיש לילדים שלא נמצאים כעת במסגרת. אני ממליץ לכם להציע לחבריכם
מעין “בר-תן” חינוכי, שבו כל הורה מעביר לילדים פעילות קצרה בתחום הקרוב לליבו פעם בשבוע, או אפילו חד פעמית. אני בטוח שיש בכך פוטנציאל
ליצירת וחיזוק קשרים חברתיים עם בני הגיל ולהעשרה – נושאים חשובים מאוד לילדים בכל גיל, בייחוד בתקופה זו. במידה והדבר יימשך באופן עקבי,
שבוע אחר שבוע, זה גם יכול לתת לילדים מסגרת ולהגביר תחושה של יציבות ובטחון. תועלות גדולות וחשובות!

לילדים הנכנסים למסגרת חינוכית בשנה הבאה, מומלץ לפתוח קבוצת וואצפ להורים וניתן להציע יוזמות מעין אלה בקבוצה זו כדי ליצור גיבוש כבר לפני
תחילת השנה ולהקל את תהליך ההשתלבות.

בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

דו לשוניות אצל ילדים

ד”ר אניטה רום וורדה קרייזר M.A., קלינאיות תקשורת  ספטמבר 2020   כ-40% מהילדים בישראל גדלים עם חשיפה לשפה אחת או יותר. זהו מצב שקיים במשפחות

ראיון חברתי עם גלי בן סירה

ראיון חברתי עם גלי בן סירה, תל אביב, גננת בגן שורשים הדר יוסף. ראיינה: אוריה לוס מיטלמן.   גלי היא גננת מעל 10 שנים במגזר

אבחון וטיפול בדחיקת לשון 

אריאלה פישרונג-עבודי (M.A.) וד”ר אניטה רום   מהי דחיפת לשון או דחיקת לשון? הפה שלנו הוא איזור בו נמצאים אברים שונים (שיניים, לשון, שפתיים, חיך