בעיקר קשה איתו במעברים

מעברים

פעמים רבות כשמגיעים אלי ילדים עם קשיי התנהגות בגן, ההורים מדווחים (או שאני מדברת עם הגננת וזה מה שהיא אומרת)
"בעיקר קשה איתו ב- מעברים. הוא יוצא מכליו".

והציפיה של ההורים ובעיקר של הגננת היא שנמצא דרך להרגיע את הילד ושהוא ילמד להתמודד עם מעברים מפעילות לפעילות.
אבל כל מי ששהה בגן ילדים בשעת המעבר מעבודה בקבוצות ליד השולחנות אל פינת המפגש או מהמפגש אל החצר או מהחצר
אל הכיתה וכו' יודע שהמעברים האלה הם קטסטרופה לכל הילדים לא רק לילד "שקשה לו במעברים".

הרעש המהומה, חוסר הסדר חוסר הוודאות, המלחמה על מקומך הופכים את הכיתה למהומת אלוהים.

ומי האחראי למהומה הזו – המבוגרים (זה כדי לא להגיד הגננת והסייעת) הווליום של הגננת שעד כה היה שקט ורגוע וליווה את
הילדים בפעילותם, החופשית או המונחית, ליד השולחנות הופך להיות רם, גבוה ופיקודי והילדים מתחילים להתרוצץ לכל עבר.

ניסיתי להבין מגננות מה מטרת הפיאסקו הזה? והן באמת לא יודעות.
הן חושבות שזה גורם לחברותא, כלומר, כולם לוקחים אחריות על הסידור. לי זה מזכיר את האימרה של אימי שלא נתנה לי להכנס
למטבחה הקטן: שני טבחים במטבח מקדיחים את הקדירה – הארוחה.

למה 30 ילדים צריכים לסדר את פינת המפגש?

אז הנה הפתרון שאני מציעה ואני מניחה שגננות רבות פועלות כך.
כל שבוע תבחר הגננת קבוצה אחת של  2-3 ילדים שיקומו בשקט (!) על פי בקשת הגננת בשקט (!) ויבואו לסדר את פינת המפגש.
לאחר שהפינה תהיה מסודרת וכל החומר של הגננת מוכן למפגש (ראיתם פעם כיתת גן 35ילדים יושבים ומחכים שהגננת תאסוף את
כל החומר לקראת המפגש?). הגננת תיגש לכל קבוצת ילדים ובשקט תאמר להם שיתחילו לסדר את המקום שבו הם נמצאים – בשקט!
לאחר מכן כל קבוצה תיגש בשקט ותתיישב.

כל ילד במקומו. זה הכל.
"הילד שקשה איתו במעברים" יישאר לשבת ליד השולחן ויעזור לסידור של שולחן זה בלבד. רצוי בשלב הראשון לבחור אותו
ל'קבוצת סידור פינת המפגש' האחרונה. כלומר תורו יגיע רק לאחר שהכיתה תתרגל לסידור החדש. וגם אז הוא יהיה בפיקוחה המלא של הגננת.

והקפדה על הווליום של הסייעת חשוב מאוד גם הוא.

אשמח לשמוע מה דעתכן. אולי יש לכן הצעות נוספות?

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

נובמבר 24- 1

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מה תעדפו ילדה אהוב או מקובל? הידעתם שילדים ומתבגרים נוטים לבנות את הזהות החברתית שלהם

אוקטובר 24- 4

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הבטחות של "אחרי החגים": "אחרי החגים אתחיל דיאטה", "אחרי החגים אקדם את הפרויקטים", "אחרי החגים

אוקטובר 24- 3

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. בימים אלו, אין דוגמה טובה יותר לתפקוד מוצלח של לכידות קבוצתית מאשר צה"ל. מה לדעתכם

אוקטובר 24- 2

במיוחד בתקופות קשות כמו המצב הנוכחי בישראל, תחושות של כאב ואובדן מלוות אותנו ואת ילדינו. אנו נוטים כהורים ואנשי חינוך להגן על הילדים מפני רגשות

אוקטובר 24- 1

כמו בכל תחום בחיים, גם בהצטרפות לקבוצה יש דפוסים חברתיים ברורים, ואחת המיומנויות החברתיות החשובות ביותר היא, כיצד להצטרף לקבוצה קיימת. מחקרי Wilson בחנו אסטרטגיות הצטרפות

שוברים את הכללים וכן משחקים

הדלת, שוב ושוב נדחפת, ואינה מרגישה דחויה. החלון, ניצב שקוף, ואינו חש עלוב. כך זה 'לפי הספר'. לעומת זאת לילדים, ישנן חוויות אחרות לחלוטין. מה

ספטמבר 24

מערכות יחסים חברתיות בקרב ילדים ובני נוער מתפתחות על פי מה שניתן לכנות "חוזים חברתיים" בלתי כתובים, המבוססים על ערכים כמו אמון, כנות, שיתוף פעולה

תפריט נגישות