נובמבר 24- 1

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית.


מה תעדפו ילדה אהוב או מקובל?

הידעתם שילדים ומתבגרים נוטים לבנות את הזהות החברתית שלהם באמצעות מעמד והכרה חברתית. מעמד זה יכול ללבוש שתי צורות עיקריות – "אהוב" ו"מקובל". במסגרות חברתיות, במיוחד בקרב ילדים ומתבגרים, יש נטייה לבלבל בין אהבה למקובלות. אמנם שני המושגים נשמעים דומים, אך הם מתארים שני תהליכים חברתיים שונים, עם השלכות שונות על התפתחות רגשית וחברתית. אז בואו נעשה במושגים סדר ואח"כ תחליטו מה ההעדפה האישית שלכם.

מקובלים, ילדים אשר נהנים ממעמד חברתי גבוה בקרב בני גילם, נמצאים בראש ה"פירמדה החברתית", הדבר מאופיין בעיקר ברצון של ילדים אחרים בקרבתם, מידע חברתי שמצוי בקרבם ותכונות מנהיגות ברמה זו או אחרת. אך במחקרים נמצא כי מקובלות זו אינה תמיד מבוססת על תכונות חיוביות בלבד. Cillessen & Rose (2005) מראים כי ילדים מקובלים לעיתים קרובות משתמשים בתוקפנות סמויה או גלויה כדי לשמר את מעמדם החברתי. תוקפנות זו יכולה להתבטא בנידוי, הפצת שמועות, או שליטה בקבוצה דרך הפחדה וב"ראש הפירמידה" לעיתים חווים בדידות. ההשפעות ארוכות הטווח של מקובלות לאורך זמן יכולה להצביע על סטרס מתמשך, תחושת ניכור וירידה בביטחון העצמי של ילדים המושפעים מכך. כמו כן, ילדים אלו עלולים להתקשות בהמשך החיים בפיתוח קשרים מבוססי אמון ואמפתיה.

אהובים,  יש המכנים אותם "ילדים טובים"/ נשמות טובות. הילדים שהיינו רוצים לראות בסביבת ילדנו. ילדים אהובים נוטים להפגין תכונות של חוסן רגשי, כגון אמפתיה, כנות, ושיתוף פעולה. מחקרים מצביעים על כך שילדים אלו מפתחים כישורים חברתיים חיוביים המקדמים קשרים עמוקים וארוכי טווח. הם לרוב פחות מושפעים מתחרותיות חברתית ומשמרים יחסים בריאים גם בעתות משבר. ההשפעות ארוכות הטווח של אלה כוללות יציבות רגשית, יכולת להתמודד עם אתגרים חברתיים ויכולת לשמור על קשרים משמעותיים במהלך החיים. מחקרים מצביעים על כך שילדים אהובים נוטים לפתח הערכה עצמית גבוהה, תחושת שייכות ויכולת לתרום באופן חיובי לסביבה החברתית שלהם (Rubin et al., 2006).

1. הבינו- את ההבדל בין אהוב למקובל/פופלארי. אני אוהבת להשוות בין מטבעות לשטרות כסף, את המוטיב של כסף בקופת חיסכון מה נעדיף מטבעות או שטרות? יכול להיות לנו הרבה מטבעות שערכם נמוך מהשטרות אך עושים הרבה רעש.

2. עצרו- כהורים או מורים לא לדחוף למעמד המקובל.
הימנעו מלהדגיש את חשיבות המעמד החברתי של "המקובל". ילדים אינם צריכים לשאוף להיות בראש הפירמידה החברתית על חשבון ערכים אחרים. במקום זאת, עזרו להם להבין את החשיבות של כישורים חברתיים חיוביים כמו אמפתיה, עזרה ושיתוף פעולה.

3. חזקו-  קשרי חברות יציבים. 
עזרו לילדים לבנות קשרים עמוקים ויציבים. ילדים אהובים מפתחים קשרים מבוססי אמון ותמיכה הדדית, אשר מעניקים להם תחושת שייכות וביטחון. חיזוק קשרים אלו חשוב יותר מלהיות "מקובל" רק בגלל סטטוס חברתי.

4. בנו ביטחון העצמי-עבדו על פיתוח תחושת ערך עצמי והערכה עצמית חיובית אצל הילדים. ילדים עם ביטחון עצמי גבוה נוטים להרגיש אהובים ומצליחים יותר בפיתוח קשרים חברתיים יציבים ופחות מייחסים חשיבות ליחסי הכוחות החברתיים שמתקיימים.

מוזמנים לקרוא את המאמר
Disentangling dyadic and reputational perceptions of prosociality, aggression, and popularity in explaining friendship networks in early adolescence (Palacios, D., Dijkstra, J.K., Berger, C., Huisman, M., & Veenstra, R. .2021)

המאמר מדגיש את החשיבות של מוניטין חברתי ותפיסות אישיות בבחירת חברויות, וממחיש את ההבדל בין להיות "מקובל" בזכות מוניטין חברתי לבין להיות "אהוב" בזכות קשרים אישיים עמוקים.

תפריט נגישות