ספטמבר 24

מערכות יחסים חברתיות בקרב ילדים ובני נוער מתפתחות על פי מה שניתן לכנות "חוזים חברתיים" בלתי כתובים, המבוססים על ערכים כמו אמון, כנות, שיתוף פעולה והקשבה. לפי מחקרו של רוברט סלמן, שלבי ההתפתחות החברתית מראים כיצד ילדים עוברים מקשרים פשוטים לשותפות מורכבת ומעמיקה יותר. סלמן חילק את החברות לחמישה שלבים, כאן ארצה להתייחס לשני שלבים שרלוונטים לגיל החביון והלך (גיל קריטי לביסוס יחסי חברות):

חברות בשלב 3 – מערכת יחסים הדדית ואינטימית ("אכפתיות ושיתוף", גילאי 8-15): בשלב זה, הילדים מבססים קשרים אינטימיים שבהם הם חולקים מחשבות, רגשות וסודות שאינם נחשפים בפני אחרים. הם לומדים להתפשר ולעשות מחוות משמעותיות ללא ציפייה לתמורה מיידית, מתוך דאגה אמיתית לשמחת חברם. שלב זה מתאפיין בבילוי משותף קבוע ובקשרים חזקים במיוחד, אך גם ברכושנות ותחושת בגידה כאשר חברים מבלים עם אחרים.

חברות בשלב 4 – חברות בשלה ("באש ובמים", מגיל 12 ואילך): בשלב זה, המתבגרים מבינים ומעריכים את השוני בינם לבין חבריהם, ומפגינים פחות רכושנות. הם מפתחים יחסי אמון ותמיכה הדדיים, ושומרים על קרבה לאורך זמן גם כאשר יש פרידות פיזיות. זהו שלב שמייצג יחסי חברות בוגרים ומאוזנים יותר, עם דגש על הערכה וקבלת השוני.

הבנה והכרות של שלבים אלו יעזרו לנו בהבנת מערכות היחסים שמתפתחות בגיל זה שחייבות להיות מבוסות על איכפתיות, הדדיות ונאמנות! 

אחלק את תשובתי לשתיים:

הדבר הראשון והחשוב ביותר לדבר עם הילדים ב"שפת החברות" המותאמת לגיל. לשלב בשיח שנלנו מושגים של נאמנות והדדיות זה ה יעזור לילדים לשיים את תחושותיהם.


והדבר השני הוא בהתייחס לתקופת הזמן שבה אנו נמצאים,תחילת השנה. דווקא כעת, מומלץ לעודד את התלמידים לשוחח על "חוזי החברות" שלהם וללמד אותם לזהות את הערכים שמנחים אותם ביחסים החברתיים. ניתן לערוך תרגילים שמזמינים את הילדים לכתוב "חוזים" עם חבריהם ולהדגיש את חשיבות הכנות, השיתוף וההקשבה או בניית סולם ערכים אישי.

הכרות עם מושגים והבנה של מערכות יחסים יסייעו לתלמידים לפתח מערכות יחסים בריאות ומועילות ולכם, קבוצה או כיתה עם אקלים ערכי ברור ומובן.

תפריט נגישות