כיצד תינוקות מבינים ומזהים קשר עין בין שני אנשים?


"כשיובל (בן 4 ח') שוכב בסלון בסל-קל הוא עוקב אחרינו במבטו. הוא עוקב אחר בעלי, ואחר כך אחר אחיו
בן השנתיים וכמובן אחרי. הוא ממש בוחן אותנו: לאן אנחנו הולכים, מה אנחנו עושים וכו'. כשאנחנו נעלמים
לו מהפריים הוא לא בוכה. הוא כל כך סקרן ונראה לי שהוא חושב שאנחנו באמת מאוד מעניינים".

קשר עין הוא הכלי החברתי החשוב ביותר שלנו. החשיבות של המבט ושל המעקב הויזואלי גוברים ככל שהתינוק
מתפתח. למשל: בגיל 6 ח' התינוק כבר מפעיל מבט ישיר וגם עוקב במבטו אחרי ההתנהגות של אחרים בסביבתו.

קשר עין הוא אלמנט מרכזי של אינטראקציה חברתית המשקפת את רגשותיו של האדם ואת היחס שלו כלפי
שותף חברתי ואת מטרותיו לאינטראקציה. השותפים לאינטראקציה משתמשים בקשר עין כדי לווסת יחד את
החילופים ביניהם ואת יחסיהם.

אפילו יילודים מפנים תשומת לב לפנים של מי שמביט או מדבר אליהם. התנהגויות כאלה מבוססות על מכניזם
סב-קורטיקלי שמושך תשומת לב לגירויים דמויי פנים. זהו מנגנון מוקדם מאוד. ואילו המכניזם המתקדם יותר,
המכניזם הקורטיקלי מתפתח בחודשים לאחר מכן. בהמיספירה הימנית נמצאים Fusiform gyros שמסייעים
בזיהוי הפנים ובהבנת המשמעות שלהם.

בני חודש מחפשים קשר עין במהלך יניקה או האכלה. קשר העין עם האם מעורר אצל התינוק דליפה של סוקרוז
המשפיע על רגיעה. בגיל חודשיים התינוק מתמקד בעיני האם כשהיא מדברת יותר מאשר כשהיא שותקת.
ובגיל שלושה חודשים התינוק מחייך במענה לקשר העין ומפסיק כשהמבט נפסק.

מכיון שמבט בולט לעין לאחרים, המבט המוחלף בין שני אנשים הוא מקור עשיר למידע חברתי עבור המביטים
עצמם אבל גם עבור אדם נוסף – זה שצופה בזוג.

ועכשיו אנו שואלים: האם תינוקות מבינים קשר עין חברתי בין אנשים אחרים? האם הם מבינים את הכוונה
והמטרה של הפעילות החברתית? אנחנו יודעים שתינוק מבין כשמבט או אינטראקציה מופנים אליו, אבל האם
הוא יבין מה קורה כשבמהלך שיחה שני אנשים יביטו או לא יביטו זה בזה?

תינוקות בני 10 ח' זיהו את המבט ההדדי בין שני אנשים במהלך אינטראקציה קצרה ואחר כך הופתעו
כשהבחינו שאחד השותפים לאינטראקציה הסיט את מבטו מהשותף, כי הם ציפו מהאדם להסתכל על השותף
החברתי שלו כשהוא מדבר איתו.

 

Beier, J.S. & Spielke, E.S. (2012). Infant's developing understanding of social gaze.

Child Development, Vol. 83, No. 2 , pp. 486-496

טיפים נוספים בשנת החיים הראשונה של התינוק תמצאו במדריך להורי תינוקות,
“נולד להיות חברותי” – 
בלחיצה כאן

קשר עין

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

צהרון אוהב חברים

חשיבות התפתחות הכישורים החברתיים בגילאי הגן ותפקיד מובילת הצהרון ביצירת אקלים חברתי מאת: נופר ירושלמי- ספדה, יועצת חינוכית ומנחה חברתית. כישורים חברתיים כוללים מיומנויות המאפשרות

היי, תרצו להעמיק עוד לעולם המיומנויות החברתיות?
לקבל כלים, ידע, הכשרות ומענה מקצועי?
הקליקו למידע נוסף