כיצד תינוקות מבינים ומזהים קשר עין בין שני אנשים?


"כשיובל (בן 4 ח') שוכב בסלון בסל-קל הוא עוקב אחרינו במבטו. הוא עוקב אחר בעלי, ואחר כך אחר אחיו
בן השנתיים וכמובן אחרי. הוא ממש בוחן אותנו: לאן אנחנו הולכים, מה אנחנו עושים וכו'. כשאנחנו נעלמים
לו מהפריים הוא לא בוכה. הוא כל כך סקרן ונראה לי שהוא חושב שאנחנו באמת מאוד מעניינים".

קשר עין הוא הכלי החברתי החשוב ביותר שלנו. החשיבות של המבט ושל המעקב הויזואלי גוברים ככל שהתינוק
מתפתח. למשל: בגיל 6 ח' התינוק כבר מפעיל מבט ישיר וגם עוקב במבטו אחרי ההתנהגות של אחרים בסביבתו.

קשר עין הוא אלמנט מרכזי של אינטראקציה חברתית המשקפת את רגשותיו של האדם ואת היחס שלו כלפי
שותף חברתי ואת מטרותיו לאינטראקציה. השותפים לאינטראקציה משתמשים בקשר עין כדי לווסת יחד את
החילופים ביניהם ואת יחסיהם.

אפילו יילודים מפנים תשומת לב לפנים של מי שמביט או מדבר אליהם. התנהגויות כאלה מבוססות על מכניזם
סב-קורטיקלי שמושך תשומת לב לגירויים דמויי פנים. זהו מנגנון מוקדם מאוד. ואילו המכניזם המתקדם יותר,
המכניזם הקורטיקלי מתפתח בחודשים לאחר מכן. בהמיספירה הימנית נמצאים Fusiform gyros שמסייעים
בזיהוי הפנים ובהבנת המשמעות שלהם.

בני חודש מחפשים קשר עין במהלך יניקה או האכלה. קשר העין עם האם מעורר אצל התינוק דליפה של סוקרוז
המשפיע על רגיעה. בגיל חודשיים התינוק מתמקד בעיני האם כשהיא מדברת יותר מאשר כשהיא שותקת.
ובגיל שלושה חודשים התינוק מחייך במענה לקשר העין ומפסיק כשהמבט נפסק.

מכיון שמבט בולט לעין לאחרים, המבט המוחלף בין שני אנשים הוא מקור עשיר למידע חברתי עבור המביטים
עצמם אבל גם עבור אדם נוסף – זה שצופה בזוג.

ועכשיו אנו שואלים: האם תינוקות מבינים קשר עין חברתי בין אנשים אחרים? האם הם מבינים את הכוונה
והמטרה של הפעילות החברתית? אנחנו יודעים שתינוק מבין כשמבט או אינטראקציה מופנים אליו, אבל האם
הוא יבין מה קורה כשבמהלך שיחה שני אנשים יביטו או לא יביטו זה בזה?

תינוקות בני 10 ח' זיהו את המבט ההדדי בין שני אנשים במהלך אינטראקציה קצרה ואחר כך הופתעו
כשהבחינו שאחד השותפים לאינטראקציה הסיט את מבטו מהשותף, כי הם ציפו מהאדם להסתכל על השותף
החברתי שלו כשהוא מדבר איתו.

 

Beier, J.S. & Spielke, E.S. (2012). Infant's developing understanding of social gaze.

Child Development, Vol. 83, No. 2 , pp. 486-496

טיפים נוספים בשנת החיים הראשונה של התינוק תמצאו במדריך להורי תינוקות,
“נולד להיות חברותי” – 
בלחיצה כאן

קשר עין

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

כוחם של הילדים המופנמים וה"לא חברותיים"

מיכל וימר, מומחית לפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים, כותבת לנו כאן בהתבוננות מושכלת על כוחם של הילדים המופנמים ובקושי שלהם להשתלב בחברה מוחצנת, סובבת מדיה וריאלטי והדבר

נתינה

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. נתינה היא אחת המיומנויות החברתיות החשובות ביותר, והיא הרבה מעבר למעשה של נדיבות. למעשה, מחקרים

האומץ להתחבר

נכתב ע"י: ד"ר אנאבלה שקד אומץ הוא לא רק היכולת להתמודד עם אתגרים גדולים ומצבים דרמטיים.   הוא מתבטא גם ברגעים הקטנים והיומיומיים, שבהם אנחנו נדרשים

הצלחה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. איך נוביל את ילדינו להצלחה חברתית? ומה תפקידנו ההורים והמורים בפיתוח היכולות החברתיות? מחקרים עדכניים

גיבור במסע חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מוטיבים של אור וגבורהנמצאים לא מעט בעולם החינוכי והטיפולי.  המסר המרכזי הוא מוטיב הגיבור –

חברות צומחת "על העצים"

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. האם אי פעם עצרתם לחשוב איפה כל החברים מהעבר שלכם – מהצבא, מהלימודים, מהילדות? רבים

תפריט נגישות