שיתוף פעולה, או: כמה קטנה צריכה להיות מעורבות הגננת במשחק ילדים

שיתוף פעולה

במפגשים שקיימתי עם גננות, "להיות גננת חברתית", עסקנו, למדנו וצפינו במגוון גדול של התנהגויות חברתיות בין ילדים
וביכולת של הגננת ליזום וללוות תהליכים חברתיים אלה.

אחד הנושאים שעולה לעיתים קרובות הוא הצורך הדחוף במענה לשאלה, באילו כלים יכולה הגננת ליישם את כל הידע
הרב הזה בחיי היום יום של הגן? ראינו שכדי לעשות זאת יש צורך בשני מרכיבים, אני אכנה אותם לצורך העניין:
מרכיב גדול ומרכיב קטן.

הגדול הוא בניית חזון, הגדרת מטרות, הגדרת תפיסות הגננת, הגדרת ערכי הגננת, בניית מערכת יחסים עם ההורים ועוד.

אבל כל הזמן צץ ועלה הצורך במרכיב הקטן. כמה קטן? קטן כמו מילה אחת, לפעמים שתיים, ולעיתים ממש משפט שלם…

והנה הדוגמא שעלתה במוחי והניעה את כתיבת הפוסט הזה.

כל הילדים בכל הגנים משחקים במשחקי לוטו, חלקם משחקים (תלוי בגיל) בהדרכת הגננת/ הסייעת וחלק מהילדים כבר
מיומנים מספיק כדי לשחק ללא הדרכת הגננת, על ידי כך שאחד הילדים, בדרך כלל יותר מיומן, הופך להיות מנהל המשחק.

אם תשאלו את עצמכן מהי מטרת המשחק? רוב הסיכויים שהתשובה תהיה: התאמה, הילד צריך לזהות (מרכיב קוגניטיבי)
את התמונה בכרטיס הקטן אותו מציג מנהל המשחק (או הגננת)  , לזהות את התמונה התואמת בלוח שלפני (פעולה קוגניטיבית)
ולדעת לשים את הכרטיס כך (פעולה מוטורית) שיכסה את התמונה הנכונה, וכך עד לסיום מציאת כל התמונות בלוח.
נדמה לי שהגדרתי היטב את מטרת המשחק.

לעיתים יכולה להיות כאן מטרה התנהגותית – שילדים יקשיבו למנהל המשחק ויגיבו ברוגע.

כל ילד המסיים את הלוח שלו קופץ בשמחה ובצהלה מרגיש שניצח, עשה זאת, ומסתכל במידה מסוימת של עליונות על אלה
שעדיין לא סיימו. לעיתים יש פרס למסיים הראשון (שבח מילולי למשל) ולעיתים קרובות בעליונות מסוימת מנסה לפתור עבור
האחרים את הלוחות שלהם.

עכשיו בואו נהפוך את המשחק למשחק של שיתוף פעולה בלבד.

הגישה הפנימית של הגננת תהיה "למשחק הזה יש רק מנצח אחד: הקבוצה כולה. אתם מנצחים כשכל הלוחות יהיו מלאים.
עד שהקבוצה כולה לא מסיימת את המשחק אין משמעות לסיום של חלק מהלוחות".

"ילדים, המטרה של המשחק הזה היא שתלמדו לשתף פעולה אחד עם השני".
ושאר ההסברים יבואו אחר כך. "ניתן לסייע לאחרים" (כאן חשוב מאוד הטון הרגשי שבו משתמש הילד העוזר, שלא יבוא מתוך עליונות

או העלבה אלא מתוך רצון לעזור, מתוך מחויבות למשימות של כלל הקבוצה)

ומה על החלק הקוגניטיבי? שאלה טובה, "הוא" יחזיק מעמד, הוא יסתדר, גם הוא ילמד לשתף פעולה עם החלק החברתי וייזון ממנו.
אז הילד ידע לסיים את הלוח שלו בעצמו בעוד חודשיים… אבל בינתיים יחווה תחושה של השגיות מתמשכת, תחושה ששאר
הילדים נמצאים שם עבורו.

וכשאנו רואות שהילדים המשחקים בלוטו משתפים פעולה החיזוק הוא לכלל הקבוצה:
"נהדר, אתם משתפים פעולה נפלא, כל הכבוד לקבוצה".

זו רק דוגמא אחת להרבה מאוד משחקים אחרים בגן.

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

4 תגובות

  1. וואו, שינוי תפיסה של המשחק.
    וכל כך קלה ליישום.
    חייבת לשתף את גננת האם והסייעות.
    וחושבת שגם משחק זיכרון יכול להיות כזה

  2. אהבתי!
    חלק בלתי נפרד הוא, השיח עם הילדים קודם
    מה זה לשתף פעולה?
    לשחק בתורות, להתאפק כשבא לי לעשות במקום החבר..,..
    להעלות רעיונות על מה אני יכול
    לעדות כשקשה לי.
    וכמה חשובה השפה שהגננת משתמשת בה להעברת המסרים!

  3. בתור אמא שקוראת את הפוסטר, וחושבת שזה אכן דגש אחד קטן ומהפכני – מה החלק שלי כאמא במעורבות ההתנהלות של הגן בנושאים אלה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

האומץ להתחבר

נכתב ע"י: ד"ר אנאבלה שקד אומץ הוא לא רק היכולת להתמודד עם אתגרים גדולים ומצבים דרמטיים.   הוא מתבטא גם ברגעים הקטנים והיומיומיים, שבהם אנחנו נדרשים

הצלחה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. איך נוביל את ילדינו להצלחה חברתית? ומה תפקידנו ההורים והמורים בפיתוח היכולות החברתיות? מחקרים עדכניים

גיבור במסע חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מוטיבים של אור וגבורהנמצאים לא מעט בעולם החינוכי והטיפולי.  המסר המרכזי הוא מוטיב הגיבור –

חברות צומחת "על העצים"

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. האם אי פעם עצרתם לחשוב איפה כל החברים מהעבר שלכם – מהצבא, מהלימודים, מהילדות? רבים

ADHD חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הגיע הזמן לנפץ מיתוס "קשיי קשב הם לא רק בהיבט הלימודי"! נכון שבפעמים רבות סימן

אינטלגנציה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. אינטליגנציה חברתית, המושג הפחות מוכר ביחס לאינטליגנציה רגשית, עוסקת ביכולת להבין סיטואציות חברתיות, לזהות דינמיקות

בריונות רגשית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הכירו את המושג- בריונות רגשית. מהי בריונות רגשית? בריונות רגשית מתייחסת לפגיעה מכוונת ומתמשכת של

תפריט נגישות