תמרורים כעזרים ללימוד חוקי השפה החברתית

תמרורים

 מאת: דגנית רותם

MA, אוטיזם, חינוך מיוחד, מומחית תחום ASD, מתי”א ת”א
מרצה לכישורים חברתיים, מנחת קבוצות חברתיות לילדים על הרצף
מלווה משפחות בשילוב יחידני 0528313012

נורמות וחוקים חברתיים מתקיימים בכל מקום באופנים שונים – הם משתנים בהתאם לתרבות, לתקופה ולקבוצה.
זו גם הסיבה שקשה ללמד חוקים חברתיים: הם משתנים בהתאם לגיל, לסיטואציה ולמקום.
עם זאת, קיימת שפה חברתית, אשר אם מפנימים אותה כבר מהגיל הרך ניתן לנבא הצלחה חברתית והעלאת
תחושת הסיפוק בקשרים החברתיים שיוצרים ילדים.

מה קורה לילדים אשר מתקשים להפנים חוקים אלו ‘מהאוויר’? הפתרון פשוט, ניתן להקנות ולהבנות את בנק הידע
החברתי והחוקים החברתיים המתאימים לכל מקום. וכל זה יכולה לעשות הגננת, בגן ובשיתוף פעולה עם ההורים.

שפת תמרורים

הנה הפתרון היעיל, המעניין ביותר והמהיר ביותר: להתייחס לחוקי השפה החברתית בדומה לשפת תמרורי הכביש.
את השפה הזו חייב ללמוד כל אדם המתעתד להיות נהג ועליו גם לעבור בחינה המאשרת שהוא מזהה אותם כהלכה.
בלעדי ידע זה לא יוכל לקבל רשיון כנהג.

גם אם לעיתים הנהיגה בארצות שונות היא בצד השני של הכביש,  עדיין קיים  דמיון  רב באופן קריאת התמרורים.
התמרור מסמל קונצנזוס ובכל העולם קיימת הסכמה וידיעה בדבר תמרור ‘עצור’, או לדוגמא משמעות צבעי הרמזור.

כך בדיוק בעולם החברתי- קיימים הבדלים בין החברות השונות אך קיימים חוקי בסיס שמתוקפים בכל מקום ואותם
אנשי החינוך וההורים נדרשים ללמד, דרך התנהגות, משחק ושיח.

וכשאנו באים ללמד נושא כמו “חוקים חברתיים” אנחנו חייבים להעביר את התיאוריה יחד עם התנסות ממושכת
(פרקטיקה), וכך ההתנסות והחוויה היא זו שנרשמת במוחם הרך של הילדים.

הילדים עולים על ‘הכביש החברתי’ מגיל צעיר מאוד, ממש מלידה, והתמרורים נלמדים דרך התנסות, הפנמה
של נורמות, הסקות לוגיות של סיבה ותוצאה. כעת הזמן למסגר להם תובנות אלו לשפה חזותית אחידה.
שפה גנית שהינה שפת התמרורים החברתיים.

אני מציעה לעשות שימוש במערך התמרורים הקיימים והמוכרים מהכביש ו’להשאיל’ את שפת הכביש לשפת החיברות.

הילדים הם אלו שיקבעו וינסחו את חוקי הגן בעזרת התמרורים ובעזרת הגננת אשר תוביל ותתאים מצבים חברתיים
במהלך חיי הגן ללמידה ולמתן סימן מוסכם של חוק חברתי- תמרורי.

אני מציעה לגייס את הרמזור לטובת החוק החברתי הראשון המתייחס להתנהגות של בלימה, איפוק ותכנון –
נכון להתחיל עימו בעבודה עם שלושת הצבעים. תכנון, פעולה, עצירה.

כמו כן לשלב את הרמזור עם טכניקות הרגעות ונשימה מעולם המיינדפולנס. לדוגמא, כאשר אנו באדום ועוצרים כדי
לחשוב או להירגע ניקח נשימה עמוקה ונמלא את חלל הבטן כמו בלון ונדמיין הר געש שרוצה לצאת ממנה ונוציא
באחת את כל האוויר… תרגיל מסוג זה עובד על חלקי הויסות ומחבר תחושה גופנית להבנה חברתית ורגשית.

זה המקום לבקש מהילדים להתנסות לאורך היום בחשיבה על שלושת הצבעים האלה בזמן משחק ומעבר והשתתפות
פעילה במפגש. מתי הם פועלים, מתי מתכננים ומתי כדאי שיעצרו. האם זה קל או קשה לעצור? באילו מצבים יותר קשה?

תמרורים נוספים

התמרורים הנוספים שעימם הייתי מנסחת חוקים חברתיים יהיו:

 תמרור עצור (כף יד)

עובד על מיומנות של שמירה על גבולות: בלימה. שליטה. איפון, הגנה. סינגור עצמי. שמירה על מרחב ועוד.

 דוגמאות לשאלות שניתן לשאול את הילדים:

  • מתי אנו נדרשים להשתמש בתמרור הזה?
  • מול מי?
  • מתי אני זקוק לתמרור הזה בעצמי?
  • באיזה חלק ביום?
  • באיזור בפינות הגן?

בסדנת חומרים – ניתן להכין עם הילדים תמרורים שונים מחומרים שאינם מסוכנים ולעזור להם לתרגל שפה זו ביניהם.
כל ילד יכול להכין לו סט תמרורים שכבר נלמדו והופנמו בגן.

תמרור (אין כניסה)

 מבסס את נושא הגבולות, הסמכות והשליטה.

  • מה החוקים בגן אותם לא עוברים בשום פנים ואופן?
  • מתי אני משתמש בתמרור הזה?
  • ניתן לתת דוגמאות ואף להכין סימולציות עם הילדים על עשה ואל תעשה בחוקים שבין ילד לילד ולהשתמש
    כמערך שיפוט בתמרור.

תמרור אין כניסה יכול להופיע כחוק חברתי לגבי פינות ובניה בגן, האם בגן אותו את מנהלת נהוג מנהג שבו לא
מפרקים בניות של ילדים אחרים בזמן איסוף הצעצועים או שומרים ולא נוגעים, זוהי הזדמנות גם להכיל את מאפיין
תמרור אין כניסה לשטח הבניה.

אם ברצונך להנחיל חוקים חברתיים בעזרת שיטת התמרורים יש לנהוג באיטיות וזהירות רבה ולהבנות את החוק
החברתי ולא לחרוג ממנו. זאת כיוון שתמרור אין כניסה עשוי לשרת קליקות, מעמדות ולייצר קשיים נוספים בהצטרפות
ילדים נוספים למשחק חברתי.

לכן יש לפעול עם שיטת התמרורים בחוקים החברתיים באופן מובנה ומוחזק ואין לתת לילדים אוטוריטה לעשות
שימוש כללי בתמרור שיכול להשיג תוצאה הפוכה בדיוק.

תמרור כביש דו סטרי (מסומן עם חץ דו כיווני)

זהו תמרור שחביב עלי במיוחד, מכין שבפרשנות החברתית שאני מעניקה לו ניתן לעסוק בו סביב תורות,
עיקרון ההדדיות, תן וקח, משא ומתן ועוד.

כל תמרור ניתן לפרשנות אחרת באופן יצירתי וחברתי כיד הדמיון הטובה עליכם.

היתרון בעבודה עם תמרורים הינה שעבור ילדי הגנים שטרם קוראים זוהי תמיכה חזותית מצוינת להיזכר
בחוקים חברתיים. קל להפנים את המסר החזותי והוא חוזר על עצמו ואינו משתנה.

כמו כן ניתן להעביר את המסרים החברתיים- תמרורים מחוץ לגן אל חלקם של ההורים בתחום החברתי, שיפנו
את תשומת ליבם של ילדיהם בזמן נסיעות משפחתיות ויבקשו מהילד לספר את החוק החברתי שקשור בתמרור.  

לקראת החשיפה לתכנית ניתן לשוחח עם הילדים, מה היה קורה לו לא היו לנו חוקי תנועה בכביש שכולם מצייתים
להם ופועלים לאורם, ולהקביל את זה לעולם החברתי: מה יקרה אם לא ננהג לפי החוקים שאנחנו בחרנו והחלטנו
לחיות לאורם בגן?

ההחלטה והבחירה של ילדי הגן לגבי מוסכמות התמרור מעניקה לילדים יכולת חשיבה וניסוח החוק, בחירת
התנהגות מקובלת ומותאמת. ובעיקר חשיבה על מהו חוק, למה צריך להסכים עליו, למה הוא נדרש?

חוק = סדר וארגון. כשהעולם החברתי של הילדים מאורגן  קל להם יותר לפעול ולהתמצא בתוכו.

אני ממליצה על עבודה בצורה הדרגתית ובשלבים על מנת לסייע בהפנמת השפה החברתית:

לחשוף את ילדי הגן בתהליך הדרגתי ללא יותר מ- 3-4 תמרורים. בתחילה תתקיים הכרות עם הרמזור, תינתן
פרשנות לכל צבע ושזירתו בסדר היום הגני לכל אורכו ולהכניסו אף לפינת הגשת החומרים בגן.
ניתן להכין רמזורים שונים ומגוונים.

כמו כן כדאי לפנות לוח מרכזי בגן לתליית סמלי התמרורים ולשתף את ההורים בהחלטת החוקים שנקבעו
בגן לכל תמרור. 
ניתן לשחק משחק זיכרון עם קלפי תמרורים זעירים ולהיזכר בחוק החברתי שכל תמרור מסמל.
רעיון נוסף הינו לפתוח מפגש בוקר עם משמרות זה”ב כמו בבתי הספר היסודיים, אך הפעם לא בכביש אלא
במרכז חלל הגן. 
בכל בוקר תורני הז”הב יספרו ויתזכרו את עצמם ואת ילדי הגן מהם חוקי הגן לפי
התמרורים החברתיים.

תמרורים

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

וויתור ותיווך לענייני מחלוקות

כתב: משה פולטורק רציתי לדבר איתכם על הנושא של תיווך לילדים במצבי קונפליקט בכלל, וביתר דיוק לגבי הנושא של ויתור לחבר. לאחרונה כשהייתי בפארק השכונתי

להיות חברותי בגיל שלוש

בארבעה החודשים האחרונים עברנו תהפוכות בניסיונות לבנות מסגרת עבור ילדינו. בהתחלה בנינו מסגרת באופן מלא, ואחר כך ניסינו לשלב אותה עם הלימודים בבית הספר, במינונים

קשרים חברתיים בגיל הגן

בימים האחרונים אחד מיסודות האני מאמין שלי התחדדו פתאום – כשקלטתי שלא משנה כמה אבא טוב ואיש חינוך מלומד ומנוסה – לעולם לא אוכל לתת

סטטוס חברתי

התפתחות של יחסים חברתיים בקבוצה (מה זו קבוצה? מאיזה גודל נחשבת קבוצה? מספר אנשים שיש להם מטרה משותפת ושיש ביניהם יחסי גומלין שאינם אקראיים) HARTUP

אבל אני…אוהב להיות בבית

יש ילדים, ממש כמו אריק איינשטיין, שאוהבים להיות בבית. רק בבית. את הילדים האלה לא תראומושכים בשרוולה של אמם, שתיקח אותם לבקר חבר, הם גם