פעילות בתנועה עבור ילדים בגיל הרך

פעילות בתנועה

 

שבירת יום הלימודים בפעילות גופנית עבור ילדי גן וילדי כיתה א' , הופכת אותם לתלמידים טובים יותר. מסתבר שהפעילות הגופנית
מכינה את הילדים לפעילות שכלית וללמידה יעילה יותר. מאמר זה ייתן דוגמאות לפעילויות כאלה עבור הילדים.

הקשר בין גוף ונפש
העסקת המוח בפעילות בתנועה היא מרכזית ללמידה (ג'נסן ,2004 ). תנועה קנסטית מעסיקה את הסרבלום (החלק במוח האחראי
על התנועה) (סלמון, 2002 ) והוא מאפשר למידה מעבר ללמידה פיזית. מאחר שכול תחומי ההתפתחות קשורים זה בזה ומשפיעים
זה על זה כך גם הפעילות בתנועה משפיעה על סוגי למידה נוספים למשל:
תינוק בתקופת הזחילה, נע ממקום למקום מה שמאפשר לו לחקור את העולם סביבו ומפתח את הכישורים השכליים שלו. כמו שילד
שמדבר מתפתח תוך כדי קישורים חברתיים, כי הוא מתקשר עם הסביבה.

כדי שפעילות בתנועה תעסיק את המוח ותעודד למידה היא צריכה להיות חדשנית, מאתגרת, לא מאיימת ומעוררת רגשית (ג'נסון 2004 ).
במילים אחרות הפעילות צריכה להיות מותאמת לגיל הילד, ולעסוק בפתרון בעיות, לשתף את הילד ולעורר בו מיגוון רגשות כמו התלהבות,
שמחה, וכו' (ג'נסון 2004 ).

פעילות מעבר כחוויה תנועתית יומיומית
אצל ילדים טווח הקשב קצר (פלגרון ובוהן 2005 ) חוויה תנועתית תאפשר להם לעכל טוב יותר את מה שלמדו. לכן ילדים עם טווח קשב
קצר זקוקים לפסקי זמן דחופים יותר.

ביסוס הפעילות בתנועה כחלק מסדר היום
פעילות בתנועה צריכה להיות חלק מסדר היום של המערכת הלימודית, והיא צריכה להיות מכוונת לשעות בהן לילדים יש אנרגיות נמוכות
כמו: מוקדם בבוקר, לקראת הצהריים, אחרי ארוחת הצהריים, או לאחר שנת צהריים.

כמה עקרונות שצריך לקחת בחשבון כשמתכננים פעילות גופנית:
א. התחל וסיים כל פעילות בנשימות עמוקות כדי לרכז את המחשבה
ב. השתמש בתנועות הליקופטר
ג. הסבר והדגם את הפעילות לילדים לפני התרגול
ד. השתמש בספירה עד שמונה כמדד לחזרתיות של הפעילות
הפעילות בתנועה המוצגת כאן כוללת הרבה מהשלבים שהוזכרו לעיל.

מיקוד האנרגיה בבוקר
נשימה עמוקה ועמידה זקופה הן הבסיס לכל פעילות בתנועה. החל איתם את פעילות הבוקר.
1. עמוד עמידה זקופה
2. הנח את ידך על צלעות בית החזה
3. נשום לאט ועמוק
4. נשום עמוק תוך כדי הרמת הידיים מעל הראש , ונשוף תוך כדי הורדת הידיים לצידי הגוף
5. נשום לאט ונשוף תוך כדי השמעת קול ש…

הפסקת צהריים
הפסקת צהריים היא זמן חשוב מאד לילדים זמן בו הם יכולים לבחור את הפעילות שלהם, בלי היד המכוונת של המורים.
לאחר ההפסקה, עבור ילדים שלא ישנים צהריים כדאי ליזום פעילות בתנועה , שהמחברת מכנה אותה "תנועת מרשמלו "
וההנחיות כלהלן:

1. עמוד עמידה זקופה, עם ברכיים רפויות ועמוד שדרה מתוח
2. נשום לאט ועמוק
3. צעד במקום בתנועה איטית, בלי לזוז מהמקום
4. הנע את הידיים קדימה ואחורה בכיוון ההפוך לתנועת הרגליים , וגע בברך הנגדית עם היד עם כל תנועה. רצוי ללוות את התנועה
בשיר שהמורה שרה משפט והילדים עונים לה .

פעילות אחר הצהריים
עבור ילדים שלא ישנים צהריים חשובה פעילות בתנועה שהמחברת קוראת לה "רוק אנד רול" זוהי פעילות שמשפרת את היציבה
ומעסיקה את החלק הקדמי והאחורי של המוח, ואת המערכת הוסטיבולרית.
ההנחיות כלהלן:

1. עמוד עמידה זקופה כשהברכיים כפופות מעט ועמוד השדרה ישר ויציב
2. נשום לאט ועמוק ומקד את המבט בחפץ שלא זז
3. התנועע קדימה ואחורה, פעם על קצות האצבעות ופעם על העקבים
4. נוע קדימה ותעצור ואחר כך אחורה ותעצור.
5. המשך לעמוד זקוף עם ברכיים כפופות. סובב את הידיים לפני הגוף פעם קדימה ופעם אחורה.
6. המשך לסובב את הידיים פעם כלפי מטה לרגליים ופעם כלפי מעלה לשמיים.
גם כאן אפשר לשלב את התנועה בשיר, להוסיף הוראות כמו עמוד דום, המשך וכו'.

פעילות לאחר שנת צהריים
כשקמים משינה צריך לתת לגוף להיכנס לפעילות לאט , ובהדרגתיות , ואלה התנועות :
1. תופף עם האצבעות אחת מול השניה
2. לטף את הידיים אחת עם השנייה ואחר כך לטף את כל היד .
3. לטף את הבטן, אחר כך את הצדדים ולבסוף את הגב
4. לטף את הרגליים, ברכים ועקבים
5. לטף את השיער , את האוזניים, הרם את גבות העיניים והזז את האף מצד לצד.
כשהמורה מדבר בשקט ולאט ומעודד: תתעוררו אצבעות, אחר כך ידיים וכו'.

סיכום
פעילות בתנועה עוזרת לילדים להתמקד, ומזמנת אפשרויות לחבר בין המחשבה לגוף. פעילות מעוררת זו מאפשרת למורים לבנות
אוירה של אמון ומעודדת את הילדים לחשוב, ללמוד בתוך ומחוץ לכותלי הכיתה.

 

Transformers, Movement Experiences for Early Childhood Classrooms
J.C. Vagovic, Young Children, May 2008, p.p. 26-32x

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

צהרון אוהב חברים

חשיבות התפתחות הכישורים החברתיים בגילאי הגן ותפקיד מובילת הצהרון ביצירת אקלים חברתי מאת: נופר ירושלמי- ספדה, יועצת חינוכית ומנחה חברתית. כישורים חברתיים כוללים מיומנויות המאפשרות

היי, תרצו להעמיק עוד לעולם המיומנויות החברתיות?
לקבל כלים, ידע, הכשרות ומענה מקצועי?
הקליקו למידע נוסף