חברים מעבר לים – אתגרים והזדמנויות חברתיים ברילוקיישן

מעבר למדינה חדשה מאתגר את כל בני המשפחה, אך עבור ילדים ובני נוער, האתגר החברתי עשוי להיות משמעותי במיוחד. בעוד שמקובל לחשוב שילדים 'מסתגלים מהר', המציאות מורכבת יותר. במסגרת עבודתי בחברת Re-Nesting, ראיינתי מספר ילדים ובני נוער שיצאו לרילוקיישן בשנתיים האחרונות. הראיונות נערכו בשיחות אישיות עם הילדים עצמם, ללא נוכחות הורית, כדי לאפשר להם לשתף […]

כוחם של הילדים המופנמים וה"לא חברותיים"

מיכל וימר, מומחית לפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים, כותבת לנו כאן בהתבוננות מושכלת על כוחם של הילדים המופנמים ובקושי שלהם להשתלב בחברה מוחצנת, סובבת מדיה וריאלטי והדבר ניכר  במיוחד בישראל, שבה החברותיות נתפסת כערך מרכזי.   כוחם של הילדים המופנמים – בין תפיסה חברתית למציאות רגשית בעולם שבו מוחצנות היא ערך עליון, ילדים נדרשים לדבר, לשתף ולהיות נוכחים […]

נתינה

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. נתינה היא אחת המיומנויות החברתיות החשובות ביותר, והיא הרבה מעבר למעשה של נדיבות. למעשה, מחקרים מצביעים על כך שנתינה מחזקת קשרים בין-אישיים, מעודדת ערבות הדדית ומשפיעה באופן ישיר על תחושת הרווחה החברתית של הפרט והקהילה (Rubin et al., 2015). היכולת לתת מתפתחת כבר מגיל צעיר, […]

האומץ להתחבר

נכתב ע"י: ד"ר אנאבלה שקד אומץ הוא לא רק היכולת להתמודד עם אתגרים גדולים ומצבים דרמטיים.   הוא מתבטא גם ברגעים הקטנים והיומיומיים, שבהם אנחנו נדרשים לפעול למרות הפחד מכישלון, מבוכה, השפלה או דחייה. אומץ חברתי הוא הביטוי המובהק של הרצון הבסיסי להשתייך, בדרך ליצירת מערכות יחסים משמעותיות ומיטיבות.   כשמדובר בילדים, אומץ חברתי מקבל משקל עצום. […]

הצלחה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. איך נוביל את ילדינו להצלחה חברתית? ומה תפקידנו ההורים והמורים בפיתוח היכולות החברתיות? מחקרים עדכניים בתחום ההתפתחות החברתית מדגישים כי הצלחה חברתית אינה מתפתחת באקראיות, אלא נבנית על שילוב בין מיומנויות קוגניטיביות, רגשיות והתנהגותיות. Dodge & Price (1994) מצאו כי עיבוד יעיל של מידע חברתי […]

גיבור במסע חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מוטיבים של אור וגבורהנמצאים לא מעט בעולם החינוכי והטיפולי.  המסר המרכזי הוא מוטיב הגיבור – הדמות שמאמינה בכוחה הפנימי ומשנה את המציאות סביבה. סיפורי הגבורה של המכבים, גיבורי התנ"ך, או דמויות עכשוויות מעולמות הספורט והחברה, יוצרים אצל ילדים ובני נוער מיתוסים שמעצבים את הדרך שבה […]

חברות צומחת "על העצים"

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. האם אי פעם עצרתם לחשוב איפה כל החברים מהעבר שלכם – מהצבא, מהלימודים, מהילדות? רבים מהן כבר לא בחיינו ולרוב הם לא נעלמו בגלל החלטה מודעת להרפות מהם, אלא פשוט התמוססו כי החיים זימנו לנו עדיפויות אחרות, שלא תמיד נבחרו מתוך רצון חופשי. אני כאן […]

ADHD חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הגיע הזמן לנפץ מיתוס "קשיי קשב הם לא רק בהיבט הלימודי"! נכון שבפעמים רבות סימן ההיכר לקשב זה ירידה בלימודים, חוסר ריכוז ותזיזתיות אבל האם חשבתם פעם  שלילד אין חברים כי הקשב שלו מגביל את יכולת ההשתלבות החברתית שלו. ריצ'ארד לאבוי היה בין הראשונים שפירסם […]

אינטלגנציה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. אינטליגנציה חברתית, המושג הפחות מוכר ביחס לאינטליגנציה רגשית, עוסקת ביכולת להבין סיטואציות חברתיות, לזהות דינמיקות בין-אישיות, ולנווט במצבים חברתיים בצורה חכמה וגמישה.בעוד שאינטליגנציה רגשית מתמקדת בזיהוי וניהול רגשות, האינטליגנציה החברתית מתמקדת ביצירת חיבורים משמעותיים, בהבנת הקשרים בתוך קבוצות, ובשימוש במידע זה כדי לפעול באופן יעיל. […]

בריונות רגשית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הכירו את המושג- בריונות רגשית. מהי בריונות רגשית? בריונות רגשית מתייחסת לפגיעה מכוונת ומתמשכת של ילד אחד בילד אחר באמצעות פגיעות שאינן פיזיות. זהו סוג של בריונות שמתמקד בהשפלה רגשית ובהקטנת הילד הנפגע. צורות נפוצות של בריונות רגשית כוללות הפצת שמועות, בידוד מכוון, הוצאת הילד […]

אהוב או מקובל?

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מה תעדפו ילדה אהוב או מקובל? הידעתם שילדים ומתבגרים נוטים לבנות את הזהות החברתית שלהם באמצעות מעמד והכרה חברתית. מעמד זה יכול ללבוש שתי צורות עיקריות – "אהוב" ו"מקובל". במסגרות חברתיות, במיוחד בקרב ילדים ומתבגרים, יש נטייה לבלבל בין אהבה למקובלות. אמנם שני המושגים נשמעים […]

"אחרי החגים" בפן החברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הבטחות של "אחרי החגים": "אחרי החגים אתחיל דיאטה", "אחרי החגים אקדם את הפרויקטים", "אחרי החגים אתמקד בלימודים". ומה לגבי "אחרי החגים" של שנת 2024? נראה שכבר שום דבר לא בטוח. בתקופה שבה הכל מעורער, גם ההבטחות נדחקות לשוליים, ממתינות לעתיד טוב יותר. אך דווקא עכשיו, […]