אילו מסרים חברתיים את מעבירה באספת ההורים הראשונה?

אחד המסרים שקיבלתי לאחרונה אומר:

“חזון ללא פעולה הוא בקושי חלום. פעולה ללא חזון רק מעבירה את הזמן. חזון עם פעולה יכולים לשנות את העולם”.

לכן, אני רוצה להציע לך היום פעולה אחת שעשויה להיות צעד ראשון בדרך למימוש החזון החברתי והיא הצגת החזון בפני ההורים באסיפה הראשונה של שנת הלימודים.
אסיפת ההורים הראשונה היא מרכיב חשוב מאוד ביחסינו עם ההורים. לעיתים קרובות זו הפעם היחידה או כמעט היחידה במהלך השנה שבה אנו יכולות להעביר מסרים חינוכיים באופן מורכב, מתוכנן, בנוי ומושקע.

ברוב המקרים, המסרים שאנו מעבירות באסיפת ההורים הראשונה עוסקים בתכני הלימוד, בחוקי הגן ובסידורים שונים, שחשיבותם רבה, אך אינם כוללים את כל המרכיבים המעניינים, או אף מדאיגים, את ההורים.
מניסיוני בעבודה עם הורים אני נתקלת רבות במצוקה של הורים בבואם להתמודד עם הקשיים החברתיים של ילדיהם בגן. לעיתים הם חוששים שלא רק הם חסרי אונים אלא שגם הגננת מתקשה להתמודד עם מצבים חברתיים אלה בגן.

מצד שני, נקודה שעולה רבות בשיחותי עם גננות, הוא התחושה שלהן שקיים שוני בתפיסת העולם החברתית בינן לבין חלק מההורים.

אסיפת ההורים היא הזדמנות ראשונה להצהיר על הדגש הרב שיקבל המרכיב החברתי בגנך ולהעביר מסרים ערכיים ויישומיים אשר עשויים להקל את פתיחת השנה מבחינות רבות.

הנה כמה נקודות שעשויות לעזור בהצגת הנושא:

* צייני את החשיבות שאנו כמבוגרים מייחסים ליכולות החברתיות במהלך הילדות והבגרות כאחד
* צייני את החשיבות שהילדים עצמם מייחסים ליחסיהם החברתיים: (כמה הם משקיעים בניסיונות למצוא חברים, לשחק עם חברים במהלך היום, להיות מקובלים, למצוא חברים למשחק אחרי הצהרים ועוד)
* צייני את תפיסת העולם הערכית שלך בכללותה, מה את מחשיבה כחשוב בגידול ילדים וחינוכם, אילו ילדים אנו רוצים לגדל
* הציגי את תפיסת העולם הערכית שלך בהתייחס למערכות היחסים החברתיות בגן. הציגי את הערכים שלאורם את רוצה לחנך את הילדים בגן.

* אילו פעולות את מתכננת להפעיל מיד בתחילת השנה כדי להשרות בגן אוירה שתדגיש את חשיבות הנושא החברתי
* אילו פעולות את מתכוונת ליזום במהלך השנה כדי להקנות לילדים מיומנויות חברתיות יעילות
* כיצד את מתכוונת לפתור דילמות חברתיות כמו חרם בגן, קליקות, תוקפנות פיזית ומילולית וכו’ שיתעוררו במהלך השנה
* כיצד את מצפה שההורים ישתפו איתך פעולה בנושא הזה, כיצד יכולה להיווצר בינך לבין ההורים שפה משותפת
* אילו פעולות את מתכוונת ליזום כדי לעסוק בנושא הרגשי, ובמיוחד בנושא של וויסות רגשי
* כיצד את מציעה להורים לקדם את יחסי החברות של ילדם, מתי להתערב, מתי להניח, אילו מסרים להעביר לילדים

בודאי יעלו מקרים רבים ודוגמאות רבות מחיי הילדים שניתן יהיה לשתף בהם את ההורים

אלו רק מספר נקודות ראשונות. אני בטוחה שיש עוד מרכיבים רבים שניתן לשתף בהם את ההורים. היכולת שלך להפוך את השיחה לבעלת משמעות עבור ההורים (זה בודאי יהיה נושא שהם לא רגילים לעסוק בו באסיפת הורים ראשונה) תלויה כמובן במידה שבה את חשה שהנושא קרוב לליבך ושאת יכולה לדון בו בנוחות.

אשמח לקבל תגובות כאן בהמשך הפוסט ואגיב לכולן.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

דו לשוניות אצל ילדים

ד”ר אניטה רום וורדה קרייזר M.A., קלינאיות תקשורת  ספטמבר 2020   כ-40% מהילדים בישראל גדלים עם חשיפה לשפה אחת או יותר. זהו מצב שקיים במשפחות

ראיון חברתי עם גלי בן סירה

ראיון חברתי עם גלי בן סירה, תל אביב, גננת בגן שורשים הדר יוסף. ראיינה: אוריה לוס מיטלמן.   גלי היא גננת מעל 10 שנים במגזר

אבחון וטיפול בדחיקת לשון 

אריאלה פישרונג-עבודי (M.A.) וד”ר אניטה רום   מהי דחיפת לשון או דחיקת לשון? הפה שלנו הוא איזור בו נמצאים אברים שונים (שיניים, לשון, שפתיים, חיך