תהליך ההתפתחות של מיומנויות וכישורים חברתיים

מאמר מאת: הדס שמואל

מהן מיומנויות חברתיות?

מיומנויות חברתיות אלו אותם כישורים ויכולות המאפשרים התנהגות מותאמת בחברה.

התנהגות חברתית הולמת מתבטאת ביכולתו של האחד למלא אחר ציפיות החברה, לבנות קשרים חברתיים
עם בני גילו, להסתגל לדרישות המציאות ולקבל החלטות בהקשרים רגשיים, אישיים חברתיים וערכיים.

מיומנויות חברתיות באות הן למעשה היכולת של ילד או אדם להתנהג באופן מותאם בחברה. הן כוללות:

  • יוזמה ועשיית מאמץ להיות בחברת ילדים אחרים כך שמיומנויות חברתיות שונות תבואנה לידי ביטוי.
  • יכולת לשתף פעולה – התנהגות זו כוללת הצעת עזרה לאחרים וקבלת עזרה, התחלקות, ביצוע משימות לפי תור והיכולת להתפשר.
  • כישורי שיחה – היכולת להקשיב לחבר ולהבין למה הוא התכוון, דיבור ברור ומובן שיכול להעביר מסר ברור ומדויק.
  • היכולת להבין כיצד אחרים מרגישים, להבין שלאחר ישנם רגשות ולעמוד על טיבם כדי שניתן יהיה להתחשב בהם
  • היכולת להביע רגשות חיוביים ושליליים באופן מותאם כך שהאחרים יוכלו להבין אותי.
  • היכולת להביע את עמדה .
  • היכולת לקבל מרות ולהישמע לבקשות/דרישות האחר.
  • היכולת לקבל את הכללים והחוקים של הקבוצה/המשחק.
  • היכולת לווסת בין הצרכים שלך לצרכים של האחר.
  • היכולת לשאת תסכול/הפסד.

כיצד ניתן לתרגל מיומנויות חברתיות? למעשה בכל מקום. חשוב לשים לב למספר דגשים:

1. מה המודלינג שלהם, מה הם רואים בבית. אנו ההורים מורי הדרך הכי משמעותיים לילדינו ולכן שימו לב,
האם ילדיכם רואה אתכם משוחחים עם חברים אחה"צ? האם אמא הולכת לבלות עם חברה? האם אבא מבקש עזרה מחבר?

2 . איזה מין טיפוס ילדיכם, חשוב לשים לב למאפיינים האינדבידואלים של כל ילד ולנסיון חייו. מתי נכנס למסגרת
חינוכית? מתי נחשף לחברת ילדים לראשונה ואיך הגיב? האם תמיד שנכנס לתוך חברת ילדים זקוק לזמן התבוננות
והסתגלות איטית יותר? אילו מין טיפוסים אתם?

3. כמה אתם מצילים/מתערבים בסיטואציה חברתית? גם ריב בין אחים הוא סיטואציה חברתית, גם להצטרף לארוחה משפחתית ועוד.

4. לא חשוב מספר החברים– הרבה חברים לא מעיד על טיב הקשר ואפילו להפך, יכול להעיד על חוסר אמון בלהעניק
את כל כולי לאחד בבחינת "לפזר את הביצים בסלים רבים". אם יש לילד חבר אחד או שלושה טובים, שהוא מבקר אותם,
מתייעץ איתם, משתף אותם ושלומם מעניין אותו- אני מזהה ילד חברותי.

5. מיומנויות חברתיות ניתנות לתרגול בכל מקום כמעט. השבוע למשל יצא לי לשבת עם בן-זוגי והילדים מול חבורת
ברווזים בטבע, צפינו בהם וניהלנו עם הילדים שיחה: האם לדעתכם הם משוחחים? מה הם אומרים? מה קורה כאן
לדעתכם? הם תיארו השערות על סיטואציות חברתיות מגוונות- בגילם הצעיר עולמם החברתי כבר מלא ניסיון,
חשוב לשים לב לתכנים ולנקודת מבטם.

בקבוצה בטיפול במוסיקה:

  • אשים לב לכלי שכל ילד בוחר כיחיד- האם כלי שעוצמתו חזקה/חלשה?
  • האם כלי קטן או גדול ממידותיו?
  • האם כלי שמצריך מיומנות נגינה מורכבת, למשל גיטרה, או שהפקת הצליל בו קלה, למשל תוף, האם כלי
    בעל יכולת נגינה של צליל אחד (מלודי) או צלילים מספר (הרמוני), האם מנגן עם יד אחד ואיזו ועוד….
  • אשקף לילד את אופן הבחירה שלו ואת התהליך ועוד.
  • למעשה , כל פרט בבחירה, באופן הבחירה, בנגינה וכו מקבל התייחסות סמויה או גלויה.

 

בעבודה קבוצתית יש דגש על שני נתיבים מגבילים, האישי והקבוצתי, וגם לקצב ההתפתחות וההתקדמות של כל נתיב.
מי מנגן ראשון ומי אחרון? האם יש שינוי במיקום (לא רק הפיזי אבל גם) לאורך המפגשים? כמה זמן צריך כל ילד לנגן,
ילד שמנגן מעט האם מוותר על עצמו? אולי אינו יודע כי יכול ומותר לו יותר?  גם להתנהגויות הנלוות יש משמעות והן
כלי אבחון למטפל מיומן, כך למשל ילד שנוטה לגעת בחבריו או בכל הכלים יחשד כילד שאין לו הבנה לגבי גבולות הגוף
שלו או ילד שייתכן ולקוי בוויסות התחושתי שלו.

ילדים עם בעיות קשב וריכוז או פעלתנות יתר יכולים להיתרם מאוד מטיפול באומנות וטיפול במוסיקה  בפרט, אישי או
קבוצתי שיספק להם מקום לפריקת התסכול, קבלת מיומנויות ויסות, מקום לקבלת כלים לסנגור עצמי דרך הכרת הצרכים
שלו והסברתם לסביבה. כך למשל לומר למורה שהוא מאוד שמח ללמוד אך הוא מסוגל לשבת מרוכז רק 25 ד' בכל פעם
ואז הוא צריך פעילות תנועתית קצרה טרם סשן הלמידה הבא. במסגרת מפגש פרטני או קבוצתי אני יכולה להכיר את
הצרכים השונים ולהביאם למודעות של הילד ושל סביבתו. גם הורים לילדם בעלי קושי במיומנויות חברתיות או קשב
או ויסות ייתרמו רבות מהכרת ילדם וקבלתו עם קשיו.

לסיכום, כולנו יצורים חברתיים הזקוקים לתחושה שייכות, ילד שיש לו קושי חברתי שאינו מטופל עלול להיות מתוסכל
יותר, נמנע ולהיות בעל תפקוד נמוך יותר בכל תחומי החיים. מיומנויות חברתיות ניתנות לרכישה ושיפור כל העת,
מספר כלים יעילים ופשוטים ליישום הוצגו במאמר זה. בהצלחה!

~ ~ ~ ~

הדס שמואל, מטפלת באמצעות אומנות-מוזיקה (MA) בעלת תואר בחינוך מיוחד ומוזיקה (B.A ) ובעבר גננת
מוסמכת בחינוך המיוחד (B.ED) .

מנחה קבוצות לשיפור כישורים חברתיים באמצעות מוסיקה ומשחק מעל עשור, מכשירה מטפלים להעברת קבוצות
חברתיות, מטפלת בבית ספר לחינוך מיוחד ובקליניקה פרטית ביקנעם, מנהלת קבוצת הורים מקצועית בפייסבוק
וכותבת ברחבי המדיה אודות הורות והתפתחות ילדים.

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

נובמבר 24- 3

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. אינטליגנציה חברתית, המושג הפחות מוכר ביחס לאינטליגנציה רגשית, עוסקת ביכולת להבין סיטואציות חברתיות, לזהות דינמיקות

נובמבר 24- 2

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הכירו את המושג- בריונות רגשית. מהי בריונות רגשית?בריונות רגשית מתייחסת לפגיעה מכוונת ומתמשכת של ילד

נובמבר 24- 1

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מה תעדפו ילדה אהוב או מקובל? הידעתם שילדים ומתבגרים נוטים לבנות את הזהות החברתית שלהם

אוקטובר 24- 4

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הבטחות של "אחרי החגים": "אחרי החגים אתחיל דיאטה", "אחרי החגים אקדם את הפרויקטים", "אחרי החגים

אוקטובר 24- 3

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. בימים אלו, אין דוגמה טובה יותר לתפקוד מוצלח של לכידות קבוצתית מאשר צה"ל. מה לדעתכם

אוקטובר 24- 2

במיוחד בתקופות קשות כמו המצב הנוכחי בישראל, תחושות של כאב ואובדן מלוות אותנו ואת ילדינו. אנו נוטים כהורים ואנשי חינוך להגן על הילדים מפני רגשות

אוקטובר 24- 1

כמו בכל תחום בחיים, גם בהצטרפות לקבוצה יש דפוסים חברתיים ברורים, ואחת המיומנויות החברתיות החשובות ביותר היא, כיצד להצטרף לקבוצה קיימת. מחקרי Wilson בחנו אסטרטגיות הצטרפות

תפריט נגישות