לא תאמינו, בייבי איינשטיין (וגם בייבי מוצרט) הוא לא כזה איינשטיין

בייבי איינשטיין

חברת דיסני המפיקה את קלטות בייבי איינשטיין, בייבי מוצרט, בייבי גליליאו, בייבי שייקספיר
(בקיצור, כל גאוני הבייבי), הסכימה להחזיר כסף לכל הורה שגילה כי קלטות הווידיאו שלה,
למרות ההבטחות שהן יהפכו את התינוק שלו לאיינשטיין קטן, לא באמת שיפרו את מנת המשכל שלו.

בייבי איינשטיין 1

הקלטות הללו, שהיו כביכול הפקות פשוטות של מוזיקה, בועות, צבעים עליזים וללא הרבה מילים, הפכו ללהיט.

ממש קשה להאמין, אבל בתחילת העשור שליש מהתינוקות האמריקנים בגיל חצי שנה עד שנתיים צפו בקלטת כזו אחת לפחות.

בתחילת הדרך, הטענה נשמעה נפלא: החְנה את תינוקך מול המסך, ותוך זמן קצר הוא יהפוך לאיינשטיין…או לגליליאו.

 אבל המציאות היתה שונה מהפנטזיה:

צוות של חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון מצאו שמוצרים כאלה עשויים לגרום ליותר נזק מאשר לתועלת.
החוקרים מצאו  שבכל שעה שבה התינוקות צפו בקלטות הם למדו 6-8 פחות מילים חדשות מתינוקות
שלא צפו בקלטות.

והמדאיג ביותר, שההשפעה היתה חזקה במיוחד אצל תינוקות בגילאי 8-16 חודשים, הגיל שבו מתחילות
להתפתח היכולות השפתיות.

ולא תאמינו, רק באמריקה! שדולה בשם "למען ילדות נקייה ממסחור"  איימה בהגשת תביעה ייצוגית נגד
חברת דיסני על שיווק מטעה במכוון, ודרשה שהחברה תחזיר את מלוא הכסף לכל מי שרכש קלטות כאלה,
שנרכשו בשוק האמריקאי במאות מליוני דולרים.

בסיומו של התהליך (אחרי שמחברת דיסני נשמעו קולות נעלבים, כועסים, נדהמים, מפקפקים במידע ועוד)
הודיעה החברה שהיא תפצה את רוכשי הקלטות.

נשים רגע בצד את העלבון של חברת דיסני, כשמסתבר להם שכמה ראשים אקדמיים מקלקלים להם עסק
של מיליארדים, ונראה מה קורה לתינוקות ולפעוטות וגם לילדים גדולים יותר.

מחקרים רבים מראים שצפייה פסיבית, לא רק שאינה עוזרת לתינוקות ללמוד,
אלא גם עלולה לעכב את התפתחותם. 


כדי ללמוד מיומנויות חדשות תינוקות זקוקים לאינטראקציה של פנים אל פנים עם מבוגר,
ולכן הם מתקשים ללמוד מצפיה במסך. 
אבל גרוע מכך, הצפיה במסך עלולה להפריע לחיווט העצבי
הקריטי המתרחש במוח בגיל הרך.

ואילו אצל ילדים שהוריהם הקריאו להם לעיתים תכופות, היתה עליה ביכולות השפתיות וכמובן ביכולות
האחרות הרגשיות-חברתיות. 
הפיכתו של המסך לשמרטף אלקטרוני מעולה, לא רק שאינו מקדם את התפתחות התינוק
שזקוק לאינטראקציה מהנה והדדית עם מבוגר המדבר בשפת התינוק והתואמת את יכולותיו של התינוק
(צליל גבוה, איטי, עוצר ומצפה לתגובה, קשר עין יעיל), אלא הוא גורם לנזק מבחינה שפתית.

אבל ישנו מרכיב נוסף ההופך צפייה מרובה במסך לבעייתית מאוד. מסתבר שמה שמאפיין את הקלטות
(ותכניות טלויזיה רבות אחרות) הם חילופים מהירים של סצנות וחיתוכים תכופים, מוסיקה קולנית-קופצנית,
צבעים חזקים ועוד, כך שכל מה שהקלטות עושות זה לייצר דור נוסף של תינוקות עם גירוי יתר ועם בעיות
קשב וריכוז.

הרגילו אותנו לחשוב שגריה עבור תינוקות היא טובה, ולכן אנחנו עשויים להסיק מכך שגריה רבה יותר תהיה
יעילה יותר. אבל, לא כך הם פני הדברים. מסתבר שככל שתינוקות צופים יותר בקלטות, ובטלויזיה בכלל,
כך מתקצר טווח תשומת הלב שלהם.

המוח שלהם מתחיל לצַפות כל הזמן לגריה גבוהה ומתייחס לכך כאל גריה נורמלית, ולכן המציאות עשויה
להחוות להם כ…משעממת. 
כי המציאות דורשת מהתינוק לפעול, להתנסות, להחכשל, לחזור שוב ושוב
על הפעולה עד שיצליח. 
בלי רעש, בלי צלצולים, בלי בלונים, בלי מוסיקה קצבית.

 הייתי שמחה להציע כאן כמה המלצות, אבל החוקרים מאוניברסיטת וושינגטון עשו זאת במקומי. הם הציעו:
  • לא לאפשר לתינוק/ילד לצפות בטלויזיה (כולל קלטות) עד גיל שנתיים.
  • אחרי גיל שנתיים לבדוק את איכות התכניות ולסנן את הקופצניות והריקניות שבהן.
  • להגביל במודע את שעות הצפייה.
  • לכבות את הטלויזיה מיד לאחר סיומה של תכנית כלשהי כדי להרגיל את הילד לכבות (!) ולא ליצור
    רצף בלתי פוסק של צפייה.
  • ואם אפשר, לצפות יחד עם הילד כדי ללוות את המוצג על המסך באינטראקציה אנושית.

בשבוע הבא אענה על השאלה:
האם ביבי הוא חברותי או כריזמטי ומה ניתן ללמוד מכך על החברותיות של הילד? מה דעתכם?

בהצלחה!

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

7 תגובות

  1. הורים הרוצים לדעת כיצד אפשר ממש בקלות לגלות אם הגריה שקיבל התינוק היא עודפת עבורו .
    יוכלו לבקר באתר "הורות ברשת" ולמצוא את הסימנים המעידים על "גריית-יתר"
    באתר אני מסבירה כיצד ניתן בבית באמצעים הביתיים לתת "גריה אקטיבית" התואמת את יכולותיו של התינוק לפי גילו.
    התשובו ת יופיעו באתר בקטגוריה: סלון, מטבח, אמבטיה,גינה.
    אני מאמינה שהשימוש "בבייבי-סיטר האלקטרוני" נובע ברובו מעייפות ההורה שחזזר הרגע מעבודתו
    ומעומס המטלות הביתיות
    ומחוסר הידיעה של ההורה מה אפשר לעשות עם התינוק והפעוט בבית.
    עדיף למצוא נערה שתפעיל את הילדים.מאשר להניח אותם מול המחשב או הטלויזיה.
    וכיצד לבלות בבית עם התינוק תוכלו לקבל רעיונות באתר שהזכרתי.
    חשוב לזכור שהבית עבור הילדים הוא "מרכז התפתחותי"
    בכל המישורים: חברתי, רגשי, תנועתי

  2. עדה העלת נקודה חשובה מאוד אין פתרונות קסם הורות היא עבודה קשה וסזיפית בכל גיל. אני מרגישה בעבודתי כגננת שהורים צריכים משוועים להדרכה וההדרכה בנושא טלויזיה גם במידה ותגיע רק לקבוצה קטנה תעזור.
    אני רואה ילדים שבגיל שלוש צופים בפאוור רינג'ר ומה זה גורם להם חבל.

  3. מוסיקה היא נפלאה במינון הנכון ובזמן המתאים. להפוך ילד לאיינשטיין בעקבות מוסיקה בלבד זה בלתי אפשרי. הורה שישב עם ילדו יכיר אותו וילמד את יכולותיו ומיגבלותיו יעשה עבודה טובה יותר מקלטת. ובכלל, למה הילד שלי יהיה איינשטיין בגיל הרך . תנו לגדול בשקט הגאונות תגיע כאשר הילד ירצה בכך. שבת שלום פנינה

  4. שרית ופניננה, הטענה נגד הקלטות האלה לסוגיהן היא כנגד היומרנות של המפרסמים והיכולת שלהם למכור לנו חלומות "הוליוודיים" מהירים,במקום שבו יש אכן צורך בתהשקעה אישית לא מעטה, בכל גיל.
    וכמובן הדגש השני הוא על החשיבות של ההורים עצמם, כמות שהם, להתפתחות של הילד שלהם. הצורך באנושיות שלהם ובאינטראקציה שלהם, בצליל שלהם, במימיקה שלהם. תודה.

  5. מעניין, ואוסיף עוד מילת מפתח. הכל עניין של מידתיות ואיזון. לכל חשיפה יש יתרונות וחסרונות.
    מומלץ להכיר את שלב ההתפתחות של ילד, את הצרכים שלו ומהי התרומה המיטבית שלנו להתפתחותו.
    ולסיכום: הכל טוב במינון מושכל, עינת גבע, מכון אדלר.

  6. כיום קשה יותר להיות מידתי ומאוזן בגלל ההצפה האדירה סביבנו, בכל אספקט של חיינו. "רעש וצלצולים" בכל מקום.
    לכן כדאי לעיתים קרובות ללכת על מינון טיפה יותר נמוך כדי להתמודד אחר כך עם המינון העוצמתי. בכל התחומים. ברור שכל מינון הוא אינדיבידואלי, שלוקח בחשבון אותנו כהורים עם היכולות, הערכים והציפיות שלנו בשילוב האידיבידואליות של הילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

צהרון אוהב חברים

חשיבות התפתחות הכישורים החברתיים בגילאי הגן ותפקיד מובילת הצהרון ביצירת אקלים חברתי מאת: נופר ירושלמי- ספדה, יועצת חינוכית ומנחה חברתית. כישורים חברתיים כוללים מיומנויות המאפשרות

היי, תרצו להעמיק עוד לעולם המיומנויות החברתיות?
לקבל כלים, ידע, הכשרות ומענה מקצועי?
הקליקו למידע נוסף