הקול הפנימי של הילד – דרכים להעצמה

 דרכים להעצמת הקול הפנימי החיובי של הילד שלך 

אחת הדרכים שבהם הורים מנסים להעצים את הקול הפנימי של הילד שלהם הוא באמצעות חיזוק ועידוד
במילים. כולנו מאמינים בכל ליבנו שאם נשדר לילד שלנו שאנחנו מאמינים ביכולותיו וניתן לו חיזוקים חיוביים,
הדבר יתרום באופן משמעותי לתחושת הביטחון העצמי שלו. אך לפעמים המציאות מראה לנו פנים אחרות.
למרות העידוד ותחושת הביטחון שניסינו לנטוע בלב ילדינו אנחנו מתמודדים עם אמירות מורכבות המשדרות
קול פנימי שלילי.

“אני לא טוב בשום דבר אז בשביל מה לנסות בכלל”.. אמירה כזאת מהילד שלנו כואבת מאוד במיוחד לאור
העובדה שניסינו בכל יכולתנו לשדר לו משהו אחר. איך מתמודדים עם קול פנימי שלילי? איך מצליחים למרות
הקול השלילי שעולה להעצים את הקול החיובי של הילד שלנו?

אחד הדברים המשמעותיים ביותר בנוגע להורות הוא הניסיון שלנו לעטוף את הילד בצורה מלאה. לספק באופן
מלא את כל הצרכים הפיזיים והנפשיים שלו בצורה מושלמת. היות והורות מושלמת אינה אפשרית כאשר
מופיעים בקיעים בחומה אנחנו תופסים זאת ככישלון אישי שלנו.

עניין נוסף חשוב לא פחות הוא הראייה שלנו את הכישלונות של הילדים שלנו או את ההצלחות כהצלחה או כשלון
אישי שלנו. אם הילד שלנו מבטא קול פנימי חיובי אז אנחנו זוקפים זאת לזכותנו ואם הוא מבטא קול פנימי שלילי
אז אנחנו זוקפים זאת לרעתנו. לוקח הרבה זמן להשתחרר מהמחשבה שכל מחשבותיו ורגשותיו של הילד קשורים
באופן בלעדי בנו.

שני הדברים, המעטפת המושלמת הבלתי אפשרית והראייה של ההצלחות והכישלונות באופן לא פרופורציונאלי,
לא מאפשרים לנו לפתח הורות אפקטיבית. אם מוסיפים לכל העניין את ההשקפה שאנחנו לא מעניקים לילד את
מה שאנחנו לא קיבלנו בעבר ובכך מונעים ממנו את הטוב שנחסך מאיתנו נקבל מתכון בטוח ללחץ וחרדה. הניסיון
של הורים לתת לילדיהם בכל מחיר את מה שלא קיבלו מהוריהם יכול להיות יותר מדי עבור ההורה ועבור הילד.
הורות אפקטיבית פרושה מענה נכון ומדויק לצרכים של הילד מבלי להיסחף אחרי העולם הפנימי שלנו.

הורות אפקטיבית ובניית הקול הפנימי החיובי

ברגע שמתחילים לשנות את היחס שלנו לקול הפנימי של ילדינו דברים מתחילים לזוז. אם הילד שלנו משמיע קול
פנימי שלילי אנחנו יכולים להשהות את תגובת הפחד הראשונה שלנו ואת ההתייחסות לקול השלילי כביטוי לכישלון
שלנו. הקול הפנימי השלילי קורא לנו לשים לב לבקשת העזרה של הילד ברמה הרגשית. כל פעם שקול זה מופיע
נוכל לשאול את עצמנו מה מסתתר מאחורי הקול השלילי ואיזו עזרה נחוצה לילד בשלב זה של חייו. באופן הזה
אנחנו מתמירים את הרגשות השליליים שלנו לפעולה חיובית בעולם. אנחנו נוקטים עמדה מתוך נסיון לפתור
באופן אפקטיבי את הסיטואציה מבלי להכיל עליה את מערכת הרגשות שלנו ואת הפחדים האישיים של כל אחד
ואחת מאיתנו.

אחד הדברים הכי מועילים להתמודדות עם הקול הפנימי השלילי הוא לתת לעצמנו זמן לנשום. אם נהיה רגועים
ונלמד איך להתבונן בסיטואציה בצורה שלווה נוכל לבנות עבור ילדינו דוגמא לאופן התמודדות עם סיטואציות מורכבות.

הדרך היא מאוד פשוטה נשימה והתרכזות באוויר היוצא והנכנס. שימוש בטכניקות של מדיטציית נשימה להפחתת
לחץ תוכל לאפשר לנו לגשת לסיטואציה בצורה פתוחה יותר מבלי להלחיץ יתר על המידה את עצמנו או את הילד.
אנחנו מלמדים את הילדים שלנו כלים להתמודד עם סיטואציות חיים ומראים להם שגם אם הכל נראה שחור ניתן
לנשום, לקחת צעד אחד אחורה ולנסות לראות את הדברים מזווית שונה.

בניית גבולות ברורים

אחת הדרכים היפות ביותר לפיתוח הקול הפנימי החיובי ולפיתוח של הערכה עצמית הוא בניית גבולות ברורים.
כאשר הילד שלכם מבין שהגבולות הניתנים לו מגיעים מתוך אהבה הוא לומד לשים גבולות לעצמו. לימוד של
גבולות מאפשר לילד להבין שכל אחד אחראי למצבים הרגשיים המנהלים אותו. לימוד זה מפתח שני דברים מרכזיים
אצל הילד ראשית הוא לומד לא לייחס כל תגובה רגשית שלילית של מישהו כלפיו כאל אשמתו. שנית הוא לומד לנהל
את רגשותיו ולפתח תחושה של אחריות ויכולת. הייחוס של אשמה לעצמנו יכול להיות הרסני ולכן בניית איזון פנימי
בגיל הילדות חשובה מאוד להתמודדות עם ביקורת ועם התנהגות פוגענית מן החוץ.

יחוס אשמה הוא עניין נפוץ אצל הרבה הורים הרואים את עצמם כסיבה לכל הרגשות השליליים של הילדים שלהם.
בשביל לפתח אצל ילדינו מגוון רחב של רגשות עלינו לאפשר להם להרגיש רגשות שליליים מבלי להילחץ ומבלי לייחס
אשמה לעצמנו. היכולת לחיות באופן מלא תלויה במגוון רחב של רגשות שמתוכם ניתן לבנות תחושת ביטחון ועוצמה,
ומתוכם ניתן לפתח את הקול הפנימי החיובי השוכן בכל אחת ואחד מאיתנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

דו לשוניות אצל ילדים

ד”ר אניטה רום וורדה קרייזר M.A., קלינאיות תקשורת  ספטמבר 2020   כ-40% מהילדים בישראל גדלים עם חשיפה לשפה אחת או יותר. זהו מצב שקיים במשפחות

ראיון חברתי עם גלי בן סירה

ראיון חברתי עם גלי בן סירה, תל אביב, גננת בגן שורשים הדר יוסף. ראיינה: אוריה לוס מיטלמן.   גלי היא גננת מעל 10 שנים במגזר

אבחון וטיפול בדחיקת לשון 

אריאלה פישרונג-עבודי (M.A.) וד”ר אניטה רום   מהי דחיפת לשון או דחיקת לשון? הפה שלנו הוא איזור בו נמצאים אברים שונים (שיניים, לשון, שפתיים, חיך

וויתור ותיווך לענייני מחלוקות

מאת: משה פולטורק רציתי לדבר איתכם על הנושא של תיווך לילדים במצבי קונפליקט בכלל, וביתר דיוק לגבי הנושא של ויתור לחבר. לאחרונה כשהייתי בפארק השכונתי

להיות חברותי בגיל שלוש

מאת: משה פולטורק בארבעה החודשים האחרונים עברנו תהפוכות בניסיונות לבנות מסגרת עבור ילדינו. בהתחלה בנינו מסגרת באופן מלא, ואחר כך ניסינו לשלב אותה עם הלימודים

קשרים חברתיים בגיל הגן

מאת: משה פולטורק בימים האחרונים אחד מיסודות האני מאמין שלי התחדדו פתאום – כשקלטתי שלא משנה כמה אבא טוב ואיש חינוך מלומד ומנוסה – לעולם