הקשבה הדדית ושיתופי פעולה מבוגר-ילד כמפתח להתפתחות בגן הילדים

מאת: חגית נהיר ירון

מכל תלמידי השכלתי-
הקשבה הדדית ושיתופי פעולה מבוגר-ילד כמפתח להתפתחות בגן הילדים

לפני כחודש לערך, תוך כדי שאנחנו עוסקים בגן בנושא הקיץ- מדברים על מאפייני העונה, שרים שירים על הקיץ, וגם שירים על
גלידה, ניגש אליי אחד הילדים ואמר שהוא רוצה שנכין גלידה בגן.
אנחנו הגננות רק מחכות להזדמנויות כאלו שיקרו על דרכנו. חפנתי את האוצר שהוגש לי בשתי ידיים ומיד החזרתי לו שאלה.
זה רעיון נהדר, אמרתי לו, אבל איך מכינים גלידה?
זה פשוט מאד הוא עונה לי מבלי להתבלבל. במכונת גלידה.
חשבתי רגע ועניתי לו- אבל אין לי מכונת גלידה… אז תקני ! הוא הכריז. ושוב הוא מאתגר אותי, ואני חושבת על כל המסרים
החינוכיים שמקופלים בכל תשובה שאשיב לו.

אחרי מחשבה קצרה עניתי לו (גם אני מבלי להתבלבל)- אי אפשר לקנות מכונת גלידה זה לא בתקציב הגן.
מיד הבחנתי ברמז של אכזבה בפניו. אבל- המשכתי- אולי אפשר להכין גלידה בלי מכונה…
איך נכין בלי מכונה, שאל אותי הילדון הפקח, לא יודעת עניתי לו. תבדוק. הנה קיבלת שיעורי בית.

במפגש באותו היום שיתפתי את כל החבורה העליזה בעניין. ספרתי להם שחברם קיבל מטלה- לבדוק בבית בעזרה של מבוגר
איך אפשר לקבל מידע על הכנת גלידה ללא מכונה.
כמובן מכיוון שהנעתי כאן תהליך שהיה חשוב לי שימשיך, והיות ומדובר בילדים רכים בשנים (אך מופלאים ביכולות) דאגתי באותו
יום "לסגור פינות", וכשאבא של האפרוח הגיע לאסוף אותו מהגן שיתפתי אותו במטלה.
ביום למחרת חיכה לי בווטסאפ מתכון להכנת גלידה ביתית ללא מכונה.

הדבר הבא שקרה היה ששיתפתי את כל החבורה בתוצאות החקירה. גם הרחבתי ואמרתי שהיום יש הרבה שאלות שאפשר לקבל
עליהן כל מיני תשובות באינטרנט, ושזה היה הפתרון שמצא חברם. הקראתי לכולם את המתכון, וסיפרתי שאכן אנחנו נכין גלידה בגן.
אבל צריך להחליט באילו טעמים. שאלתי את הילדים אילו טעמים ירצו, והתחלתי לרשום. הם הציעו 12 טעמים שונים. חלק מההצעות
ממש הפתיעו אותי (רימון, מלון) חלק קיוויתי שיעלו בגורל (שוקולד תפוז ווניל) וחלק נראו לי מאתגרים ממש (מסטיק ופיסטוק).

ושוב דאגתי להפגיש את הילדים עם עקרון המציאות- אמרתי להם שנוכל להכין שלושה טעמים בלבד. ושאלתי איך נחליט. האמת חייבת
להיאמר- אני לא זוכרת אם הם הגיעו לזה לבד או בעזרתנו, בכל אופן הוחלט לקיים הצבעה. כל ילד קיבל שלוש מדבקות והוזמן להדביק
אותן לפי הטעמים שהוא רוצה להכין. התוצאה בתמונה…
ברגע הכמעט אחרון החלטנו להכין גלידה פרווה ולא גלידה חלבית- כדי להתחשב בילדים רגישים לחלב (יש לנו אחד כזה בקבוצה ועוד
אחד אצל הגוזלים. ולנו חשוב שכולם יוכלו ליהנות…).
אז המרנו את המתכון לקצפת צמחית וקרם קוקוס.

אמרתי לילדים שיש מצב שלא יצליח לנו. אבל אז לפחות נדע שניסינו ונוכל לתקן בפעם הבאה. וחוץ מזה בטוח שיהיה לנו כיף בדרך.
היום הסתיים התהליך. שלושת טעמי הגלידה שהכנו הוכנסו למקפיא. אגב הם נראים טעימיםםםם. טוב- בואו נודה. נתתי לילדים
לבדוק 😉.

כיף בגן שלנו. הוא מלא בילדים מופלאים.

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

נובמבר 24- 3

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. אינטליגנציה חברתית, המושג הפחות מוכר ביחס לאינטליגנציה רגשית, עוסקת ביכולת להבין סיטואציות חברתיות, לזהות דינמיקות

נובמבר 24- 2

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הכירו את המושג- בריונות רגשית. מהי בריונות רגשית?בריונות רגשית מתייחסת לפגיעה מכוונת ומתמשכת של ילד

נובמבר 24- 1

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מה תעדפו ילדה אהוב או מקובל? הידעתם שילדים ומתבגרים נוטים לבנות את הזהות החברתית שלהם

אוקטובר 24- 4

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הבטחות של "אחרי החגים": "אחרי החגים אתחיל דיאטה", "אחרי החגים אקדם את הפרויקטים", "אחרי החגים

אוקטובר 24- 3

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. בימים אלו, אין דוגמה טובה יותר לתפקוד מוצלח של לכידות קבוצתית מאשר צה"ל. מה לדעתכם

אוקטובר 24- 2

במיוחד בתקופות קשות כמו המצב הנוכחי בישראל, תחושות של כאב ואובדן מלוות אותנו ואת ילדינו. אנו נוטים כהורים ואנשי חינוך להגן על הילדים מפני רגשות

אוקטובר 24- 1

כמו בכל תחום בחיים, גם בהצטרפות לקבוצה יש דפוסים חברתיים ברורים, ואחת המיומנויות החברתיות החשובות ביותר היא, כיצד להצטרף לקבוצה קיימת. מחקרי Wilson בחנו אסטרטגיות הצטרפות

תפריט נגישות