כמה אותיות מכירים ילדי גן?

אותיות

 

מאת: ד”ר אניטה רום

בעשור האחרון, מסיבות הקשורות לגישות שהאקדמיה מקדמת אותן בנחרצות רבה, הפכה הכרת האותיות והמספרים למשימה כביכול החשובה ביותר עבור ילדים בשנות הגן.
כמה אנחנו משקיעות בהכרה, בכתיבה ובלימוד שמן של האותיות
והאמת, זו משימה מיותרת למדי לפני גיל 5 (גן חובה) וגם אז אין צורך להשקיע בה אנרגיה רבה מידי.

לעומת זאת, מה שילד זקוק לו כדי להצליח בבית הספר הוא אוצר מילים. כן, פשוט מילים. מילים כמו אל תירא, למיין, לכדרר, להסתגל, אבוקה, ועוד ועוד.

כמה מילים לדעתכן צריך לדעת ילד לפני הכנסו לכיתה א’?
2,000 ?      יותר
4,000 ?      נסו שוב
5,000 …     יותר

ובכן, מחקרים רבים מראים שהמשימה האמיתית העומדת בפני ילדים לפני הגיעם לכיתה א’ היא לדעת 15.000 מילים!
לא , לא טעיתי, האפסים במקומם – חמש עשרה אלף מילים.!  (*)

ולא לחינם הדבר נקרא “אוצר מילים”.

האוצר הזה משרת את הילד בהבנת הנקרא.
כי בכיתה א’ יותר מאשר לקרוא את המילים – חשוב שהילד יבין את המילים, יבין מה הוא קורא, ואם אינו מבין את המילים, איך יבין את המסופר?

טוב, אתם שואלים, 15,000 מילים (חמש עשרה אלף מילים) – איך ניתן ללמד את הילדים כל כך הרבה מילים?
והתשובה היא …בכיף.. ממש בלי מאמץ… רק עם מודעות
כי הילדים  בגילאים האלה הם”

תקשורתיים, מבינים, נהנים, קולטים את הידע , את הרגשות, המחשבות, הדמיון, את המורשת שכל כך הכרחית כדי להיות בן תרבות אמיתי.

הנה כמה מהפעילויות אשר מסייעות לילדים בקליטת מילים ומשפטים:

* מקריאים להם סיפורים ומבקשים מהם לספר לנו מה שמעו

*  מסבירים מילים חשובות בסיפור, מגלגלים אותן על הלשון

* מדקלמים איתם שירים, נהנים מהחרוזים

* מספרים להם על דברים שקרו לנו

* מבקשים מהם שיספרו על דברים שהתרחשו בבית, שראו, ששמעו, שלמדו, שחוו

* משיימים (לתת שם) את הדברים סביבנו

* מדברים על מה הם ואנחנו חושבים, מרגישים, מדמיינים, מצפים

* נותנים תשומת לב וכבוד למילים

*  ממליצים להורים על ספרים מעניינים, מלהיבים, עם כבוד לשפה

* חוגגים עם כל ספר חדש המגיע לגן

* נהנים מהאיורים ומדברים גם עליהם

* וכל אלה הם רק מעט מזעיר

ואיך כל זה קשור לנושא שלנו: להיות גננת חברתית? לגדל ילדים חברתיים בגן?

פשוט מאוד. למדו אותם מלים של תקשורת, של אינטראקציה, של יחסים, של איך מדברים עם חברים ועוד

תגובות, גם חיוביות,  יתקבלו בברכה, כאן בבלוג למטה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

דו לשוניות אצל ילדים

ד”ר אניטה רום וורדה קרייזר M.A., קלינאיות תקשורת  ספטמבר 2020   כ-40% מהילדים בישראל גדלים עם חשיפה לשפה אחת או יותר. זהו מצב שקיים במשפחות

ראיון חברתי עם גלי בן סירה

ראיון חברתי עם גלי בן סירה, תל אביב, גננת בגן שורשים הדר יוסף. ראיינה: אוריה לוס מיטלמן.   גלי היא גננת מעל 10 שנים במגזר

אבחון וטיפול בדחיקת לשון 

אריאלה פישרונג-עבודי (M.A.) וד”ר אניטה רום   מהי דחיפת לשון או דחיקת לשון? הפה שלנו הוא איזור בו נמצאים אברים שונים (שיניים, לשון, שפתיים, חיך