כמה אותיות מכירים ילדי גן?

אותיות

מאת: ד"ר אניטה רום

בעשור האחרון, מסיבות הקשורות לגישות שהאקדמיה מקדמת אותן בנחרצות רבה, הפכה הכרת ה אותיות והמספרים למשימה כביכול
החשובה ביותר עבור ילדים בשנות הגן.

כמה אנחנו משקיעות בהכרה, בכתיבה ובלימוד שמן של אותיות,
והאמת, זו משימה מיותרת למדי לפני גיל 5 (גן חובה) וגם אז אין צורך להשקיע בה אנרגיה רבה מידי.

לעומת זאת, מה שילד זקוק לו כדי להצליח בבית הספר הוא אוצר מילים. כן, פשוט מילים. מילים כמו אל תירא, למיין, לכדרר, להסתגל,
אבוקה, ועוד ועוד.

כמה מילים לדעתכן צריך לדעת ילד לפני היכנסו לכיתה א'?
2,000 ?      יותר
4,000 ?      נסו שוב
5,000 …     יותר

ובכן, מחקרים רבים מראים שהמשימה האמיתית העומדת בפני ילדים לפני הגיעם לכיתה א' היא לדעת 15.000 מילים!
לא , לא טעיתי, האפסים במקומם – חמש עשרה אלף מילים.!  (*)

ולא לחינם הדבר נקרא "אוצר מילים".

האוצר הזה משרת את הילד בהבנת הנקרא.
כי בכיתה א' יותר מאשר לקרוא את המילים – חשוב שהילד יבין את המילים, יבין מה הוא קורא, ואם אינו מבין את המילים,
איך יבין את המסופר?

טוב, אתם שואלים, 15,000 מילים (חמש עשרה אלף מילים) – איך ניתן ללמד את הילדים כל כך הרבה מילים?
והתשובה היא …בכיף.. ממש בלי מאמץ… רק עם מודעות
כי הילדים  בגילאים האלה הם"

תקשורתיים, מבינים, נהנים, קולטים את הידע , את הרגשות, המחשבות, הדמיון, את המורשת שכל כך הכרחית כדי להיות בן תרבות אמיתי.

הנה כמה מהפעילויות אשר מסייעות לילדים בקליטת מילים ומשפטים:

* מקריאים להם סיפורים ומבקשים מהם לספר לנו מה שמעו

*  מסבירים מילים חשובות בסיפור, מגלגלים אותן על הלשון

* מדקלמים איתם שירים, נהנים מהחרוזים

* מספרים להם על דברים שקרו לנו

* מבקשים מהם שיספרו על דברים שהתרחשו בבית, שראו, ששמעו, שלמדו, שחוו

* משיימים (לתת שם) את הדברים סביבנו

* מדברים על מה הם ואנחנו חושבים, מרגישים, מדמיינים, מצפים

* נותנים תשומת לב וכבוד למילים

*  ממליצים להורים על ספרים מעניינים, מלהיבים, עם כבוד לשפה

* חוגגים עם כל ספר חדש המגיע לגן

* נהנים מהאיורים ומדברים גם עליהם

* וכל אלה הם רק מעט מזעיר

ואיך כל זה קשור לנושא שלנו: להיות גננת חברתית? לגדל ילדים חברתיים בגן?

פשוט מאוד. למדו אותם מלים של תקשורת, של אינטראקציה, של יחסים, של איך מדברים עם חברים ועוד

תגובות יתקבלו בברכה, כאן למטה.

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

כוחם של הילדים המופנמים וה"לא חברותיים"

מיכל וימר, מומחית לפענוח ציורי ילדים והדרכת הורים, כותבת לנו כאן בהתבוננות מושכלת על כוחם של הילדים המופנמים ובקושי שלהם להשתלב בחברה מוחצנת, סובבת מדיה וריאלטי והדבר

נתינה

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. נתינה היא אחת המיומנויות החברתיות החשובות ביותר, והיא הרבה מעבר למעשה של נדיבות. למעשה, מחקרים

האומץ להתחבר

נכתב ע"י: ד"ר אנאבלה שקד אומץ הוא לא רק היכולת להתמודד עם אתגרים גדולים ומצבים דרמטיים.   הוא מתבטא גם ברגעים הקטנים והיומיומיים, שבהם אנחנו נדרשים

הצלחה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. איך נוביל את ילדינו להצלחה חברתית? ומה תפקידנו ההורים והמורים בפיתוח היכולות החברתיות? מחקרים עדכניים

גיבור במסע חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מוטיבים של אור וגבורהנמצאים לא מעט בעולם החינוכי והטיפולי.  המסר המרכזי הוא מוטיב הגיבור –

חברות צומחת "על העצים"

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. האם אי פעם עצרתם לחשוב איפה כל החברים מהעבר שלכם – מהצבא, מהלימודים, מהילדות? רבים

תפריט נגישות