ממתי לוטו הוא משחק חברתי?

כשקיימתי את הסדנה הראשונה לגננות “להיות גננת חברתית” למדנו וצפינו במגוון גדול של התנהגויות חברתיות
בין ילדים וביכולת של הגננת ליזום וללוות תהליכים חברתיים אלה.

אחת השאלות שעלתה לעיתים קרובות בסדנה היתה: “באילו כלים יכולה הגננת ליישם את כל הידע הרב הזה בחיי היום יום של הגן?” וראינו שכדי לעשות זאת יש צורך בשני מרכיבים שלצורך העניין אכנה אותם: “מרכיב גדול” ו-“מרכיב קטן”.

המרכיב הגדול הוא בניית חזון, הגדרת מטרות, הגדרת תפיסות הגננת הגדרת ערכי הגננת, בניית מערכת יחסים עם ההורים ועוד

אבל כל הזמן צץ ועלה הצורך במרכיב ה”קטן”כמה קטן? קטן כמו מילה אחת, לפעמים שתיים, ולעיתים ממש משפט שלם….

והנה הדוגמא שעלתה בדעתי. דוגמא פשוטה לגמרי.

כל הילדים בכל הגנים משחקים במשחקי לוטו, חלקם משחקים (תלוי בגיל) בהדרכת הגננת/ הסייעת או כשאחד הילדים, בדרך כלל יותר מיומן, לוקח על עצמו להיות מנהל המשחק או שהוא ממונה על ידי הגננת.

משחק הלוטו מכוון לפתח תפיסה חזותית, שפה, אוצר מילים ומושגים ועוד.  הילד צריך לזהות (מרכיב קוגניטיבי) את התמונה בכרטיס אותו מציג מנהל המשחק (או הגננת)  ולזהות את התמונה התואמת בלוח  שלפניו  ולדעת לשים את הכרטיס (מרכיב מוטורי) כך שיכסה את התמונה הנכונה וכך עד לכיסוי כל התמונות בלוח. למשחק יש גם מטרות התנהגותיות, כמו שילדים יקשיבו  בתשומת לב למנהל המשחק. עליו לחכות בעת שילד אחר מצליח במשחק וגם להתמודד עם רגשות התסכול כשהלוח שלו אינו מתמלא במהירות שבה מתמלאים הלוחות של הילדים האחרים.

כל ילד המסיים את כיסוי הלוח שלו בתמונות קופץ בשמחה ובצהלה, מרגיש שניצח וחש תחושת עליונות מסוימת על אלה שעדיין לא סיימו. לעיתים יש פרס למסיים הראשון, למשל, שבח מילולי מצד הגננת. כל אלה מקדמים את מוטיב התחרותיות של משחק הלוטו.

עכשיו בואו נהפוך את המשחק למשחק של שיתוף פעולה בלבד. הגישה של הגננת תהיה  “המנצח במשחק זה הוא: הקבוצה  כולה. הקבוצה תנצח כשהלוחות של כל הילדים יהיו מלאים”.

והנה המשפט הקטן שציינתי בתחילת הפוסט: “ילדים, המטרה של המשחק הזה היא  שתלמדו לשתף פעולה אחד עם השני”. הגננת יכולה להוסיף משפט כמו: “חשוב לסייע לאחרים”.

ומה על המרכיב הקוגניטיבי והמרכיב המוטורי? שאלה טובה.  גם כאשר הילדים ישתפו פעולה לא ייגרע מקומם של המרכיבים האלה. אבל בינתיים כל ילד יחווה תחושה של השגיות מתמשכת, תחושה ששאר הילדים נמצאים שם עבורו.

וכשאנו רואות שהילדים המשחקים בלוטו משתפים פעולה החיזוק שתתן הגננת הוא לכלל הקבוצה: “נהדר, אתם משתפים פעולה נפלא, כל הכבוד לקבוצה“.

 וכמובן שזו רק דוגמא אחת להרבה מאוד משחקים אחרים בגן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

דו לשוניות אצל ילדים

ד”ר אניטה רום וורדה קרייזר M.A., קלינאיות תקשורת  ספטמבר 2020   כ-40% מהילדים בישראל גדלים עם חשיפה לשפה אחת או יותר. זהו מצב שקיים במשפחות

ראיון חברתי עם גלי בן סירה

ראיון חברתי עם גלי בן סירה, תל אביב, גננת בגן שורשים הדר יוסף. ראיינה: אוריה לוס מיטלמן.   גלי היא גננת מעל 10 שנים במגזר

אבחון וטיפול בדחיקת לשון 

אריאלה פישרונג-עבודי (M.A.) וד”ר אניטה רום   מהי דחיפת לשון או דחיקת לשון? הפה שלנו הוא איזור בו נמצאים אברים שונים (שיניים, לשון, שפתיים, חיך