משחק לוטו הוא משחק חברתי?

משחק לוטו

כשקיימתי את הסדנה הראשונה לגננות "להיות גננת חברתית" למדנו וצפינו במגוון גדול של התנהגויות חברתיות
בין ילדים וביכולת של הגננת ליזום וללוות תהליכים חברתיים אלה.

אחת השאלות שעלתה לעיתים קרובות בסדנה היתה: "באילו כלים יכולה הגננת ליישם את כל הידע הרב הזה בחיי היום יום של הגן?"
וראינו שכדי לעשות זאת יש צורך בשני מרכיבים שלצורך העניין אכנה אותם: "מרכיב גדול" ו-"מרכיב קטן".

המרכיב הגדול הוא בניית חזון, הגדרת מטרות, הגדרת תפיסות הגננת הגדרת ערכי הגננת, בניית מערכת יחסים עם ההורים ועוד

אבל כל הזמן צץ ועלה הצורך במרכיב ה"קטן". כמה קטן? קטן כמו מילה אחת, לפעמים שתיים, ולעיתים ממש משפט שלם….

והנה הדוגמא שעלתה בדעתי. דוגמא פשוטה לגמרי.

כל הילדים בכל הגנים משחקים במשחקי לוטו, חלקם משחקים (תלוי בגיל) בהדרכת הגננת/ הסייעת או כשאחד הילדים, בדרך כלל
יותר מיומן, לוקח על עצמו להיות מנהל המשחק או שהוא ממונה על ידי הגננת.

משחק לוטו מכוון לפתח תפיסה חזותית, שפה, אוצר מילים ומושגים ועוד. הילד צריך לזהות (מרכיב קוגניטיבי) את התמונה בכרטיס אותו
מציג מנהל המשחק (או הגננת)  ולזהות את התמונה התואמת בלוח  שלפניו  ולדעת לשים את הכרטיס (מרכיב מוטורי) כך שיכסה את
התמונה הנכונה וכך עד לכיסוי כל התמונות בלוח. למשחק יש גם מטרות התנהגותיות, כמו שילדים יקשיבו  בתשומת לב למנהל המשחק.
עליו לחכות בעת שילד אחר מצליח במשחק וגם להתמודד עם רגשות התסכול כשהלוח שלו אינו מתמלא במהירות שבה מתמלאים
הלוחות של הילדים האחרים.

כל ילד המסיים את כיסוי הלוח שלו בתמונות קופץ בשמחה ובצהלה, מרגיש שניצח וחש תחושת עליונות מסוימת על אלה שעדיין
לא סיימו. לעיתים יש פרס למסיים הראשון, למשל, שבח מילולי מצד הגננת. כל אלה מקדמים את מוטיב התחרותיות של משחק הלוטו.

עכשיו בואו נהפוך את המשחק למשחק של שיתוף פעולה בלבד. הגישה של הגננת תהיה "המנצח במשחק זה הוא: הקבוצה כולה.
הקבוצה תנצח כשהלוחות של כל הילדים יהיו מלאים".

והנה המשפט הקטן שציינתי בתחילת הפוסט: "ילדים, המטרה של המשחק הזה היא שתלמדו לשתף פעולה אחד עם השני".
הגננת יכולה להוסיף משפט כמו: "חשוב לסייע לאחרים".

ומה על המרכיב הקוגניטיבי והמרכיב המוטורי? שאלה טובה.  גם כאשר הילדים ישתפו פעולה לא ייגרע מקומם של המרכיבים האלה.
אבל בינתיים כל ילד יחווה תחושה של השגיות מתמשכת, תחושה ששאר הילדים נמצאים שם עבורו.

וכשאנו רואות שהילדים משתפים פעולה ב משחק לוטו החיזוק שתתן הגננת הוא לכלל הקבוצה: "נהדר, אתם משתפים פעולה נפלא,
כל הכבוד לקבוצה".

 וכמובן שזו רק דוגמא אחת להרבה מאוד משחקים אחרים בגן.

אשמח לתגובותיכם. נהניתם, החכמתם? שלחו את הפוסט לחברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

האומץ להתחבר

נכתב ע"י: ד"ר אנאבלה שקד אומץ הוא לא רק היכולת להתמודד עם אתגרים גדולים ומצבים דרמטיים.   הוא מתבטא גם ברגעים הקטנים והיומיומיים, שבהם אנחנו נדרשים

הצלחה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. איך נוביל את ילדינו להצלחה חברתית? ומה תפקידנו ההורים והמורים בפיתוח היכולות החברתיות? מחקרים עדכניים

גיבור במסע חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. מוטיבים של אור וגבורהנמצאים לא מעט בעולם החינוכי והטיפולי.  המסר המרכזי הוא מוטיב הגיבור –

חברות צומחת "על העצים"

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. האם אי פעם עצרתם לחשוב איפה כל החברים מהעבר שלכם – מהצבא, מהלימודים, מהילדות? רבים

ADHD חברתי

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הגיע הזמן לנפץ מיתוס "קשיי קשב הם לא רק בהיבט הלימודי"! נכון שבפעמים רבות סימן

אינטלגנציה חברתית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. אינטליגנציה חברתית, המושג הפחות מוכר ביחס לאינטליגנציה רגשית, עוסקת ביכולת להבין סיטואציות חברתיות, לזהות דינמיקות

בריונות רגשית

מאת: נופר ירושלמי ספדה. המרכז החברתי- מומחית תחום למידה חברתית. הכירו את המושג- בריונות רגשית. מהי בריונות רגשית? בריונות רגשית מתייחסת לפגיעה מכוונת ומתמשכת של

תפריט נגישות